2014. november 1-jétől az autógyártók kötelesek minden új személygépkocsit felszerelni az európai piacra szánt gumiabroncsok nyomásellenőrző rendszerével – TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Eddig ez a kötelezettség csak azokra az új járművekre vonatkozott, amelyek 2012. november 1. után kapták meg a típusjóváhagyást.
Ez csak egy rövid összefoglaló az ES 661/2009 és az ECE-R 64 európai uniós szabványokból.
Mit is jelent ez pontosan?

Mely TPMS rendszerek engedélyezettek az EU-ban?
Az ECE-R 64 irányelv nem határozza meg konkrétan, hogy milyen rendszert kell a járművekbe beépíteni. Csak azok működését és paramétereit írja elő. Ezeknek jelenleg mindkét alapvető gumiabroncs-nyomásfigyelő rendszer, azaz a közvetlen és a közvetett rendszer is megfelel.
Közvetlen TPMS rendszer

A nyomás ellenőrzését a kerékre és a gumiabroncs belsejébe helyezett szelepekhez csatlakoztatott nyomásérzékelők biztosítják. A gumiabroncsban mért nyomás és hőmérséklet adatai azonnal megjelennek a műszerfal kijelzőjén. Mivel azonban nem minden alumínium keréktárcsa alkalmas TPMS nyomásérzékelők felszerelésére, figyelni kell azok homologizációjára.
A keréktárcsa-gyártók azonban időben felkészültek erre a műszaki változásra, és homologizálták az új alumínium keréktárcsa-modelleket a közvetlen TPMS-rendszerekhez. Például Európa legnagyobb öntött és acél keréktárcsa-beszállítója, amely az AEZ, DOTZ, DEZENT és ENZO , már 2012 vége óta minden alumínium keréktárcsája TPMS-kompatibilis.
A közvetlen nyomásellenőrző rendszert már most is használják például a Ford, Renault, Citroen, Peugeot vagy Hyundai autógyártók.
Előnyök
A nyomás ellenőrzését a kerékre és a gumiabroncs belsejébe helyezett szelepekhez csatlakoztatott nyomásérzékelők biztosítják. A gumiabroncsban mért nyomás és hőmérséklet adatai azonnal megjelennek a műszerfal kijelzőjén. Mivel azonban nem minden alumínium keréktárcsa alkalmas TPMS nyomásérzékelők felszerelésére, figyelni kell azok homologizációjára.
A keréktárcsa-gyártók azonban időben felkészültek erre a műszaki változásra, és homologizálták az új alumínium keréktárcsa-modelleket a közvetlen TPMS-rendszerekhez. Például Európa legnagyobb öntött és acél keréktárcsa-beszállítója, amely az AEZ, DOTZ, DEZENT és ENZO , már 2012 vége óta minden alumínium keréktárcsája TPMS-kompatibilis.
A közvetlen nyomásellenőrző rendszert már most is használják például a Ford, Renault, Citroen, Peugeot vagy Hyundai autógyártók.
Előnyök
- Azonnali és pontos nyomás- és hőmérséklet-információ a műszerfalon
- Növelt közúti biztonság a megfelelő nyomás fenntartásával
- Kompatibilitás a modern alumínium keréktárcsákkal
- Csökkenti a gumiabroncs idő előtti kopását és az üzemanyag-fogyasztást
Hogyan befolyásolja a közvetlen TPMS a gumiabroncsok cseréjét?
Közvetlen rendszer használata esetén ajánlatos a gumiabroncsok cseréjét szakemberekre bízni a szervizben. Ők nemcsak a szenzorok károsítása nélkül cserélik ki a gumiabroncsokat, hanem ellenőrzik azok szivárgását, a szenzor akkumulátorának állapotát, és szükség esetén kicserélik a fontos alkatrészeket. A járműre való felszerelés után az egyes érzékelőket párosítják a vezérlőegységgel.
Ha új, közvetlen nyomásellenőrző rendszerrel felszerelt járművére régebbi szezonális kerékszettet szeretne használni, akkor minden kerékre nyomásérzékelőket kell felszerelni.

Közvetett TPMS rendszer
Ez a rendszer nem a gumiabroncs nyomását méri, hanem az ABS és az ESP rendszer segítségével összehasonlítja az egyes kerekek forgási sebességét és rezgését. A rendszer elemzi az adatokat, majd azok kiértékelése után továbbítja azokat a fedélzeti számítógép kijelzőjére, ahol nem a nyomásértékek, hanem csak az adott kerék állapotára vonatkozó információk jelennek meg. Ez tehát egy szoftveres monitoring, amely ugyan olcsóbb, de lassabb megoldás.
Előnyök
- Egyszerű szerelés – az ABS és ESP szoftver módosítása
- Nincs többletköltség a gumiabroncs-szervizben
- Karbantartásmentes
- Alacsony beszerzési költségek
Hátrányok
- Alacsonyabb légszivárgás-érzékelési sebesség
- Csak a mozgó járműről rögzíti az információkat
- Nem jelzi a gumiabroncs nyomását, nem ellenőrzi a pótkereket
- A kerék cseréje vagy a felfújás után a beállításokat vissza kell állítani
Az indirekt gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszert az új járműveiben a Škoda és a teljes Volkswagen konszern, valamint a BMW és a Mercedes is alkalmazza.
Bár a legújabb generációs közvetett rendszerek nagy előrelépést tettek a nyomásváltozás észlelésében, reakcióidejük továbbra is jelentősen elmarad a közvetlen rendszerekétől. Például 30% légszivárgást normál utazási sebességnél ezek az indirekt rendszerek körülbelül egy perc alatt képesek észlelni. Azonban a hosszabb reakcióidő ellenére az indirekt rendszerek biztonságosan teljesítik az EU irányelvben meghatározott határértékeket.
Feltételezhető azonban, hogy a továbbfejlesztett közvetett rendszerek a jövőben a legtöbb új személygépkocsi alapfelszereltségét fogják képezni.
Miért fontos ellenőrizni a gumiabroncsok nyomását?

A megfelelően felfújt gumiabroncsok alapvetően befolyásolják az autó vezetési tulajdonságait, elsősorban a féktávolságot, amely gyakran emberéleteket is meghatározhat. A rosszul felfújt gumiabroncsokkal való vezetés kb. 20%-kal csökkenti azok élettartamát, ugyanakkor akár 5%-kal is növeli az üzemanyag-fogyasztást.
A Dunlop vállalat, amely az egyik monitorozó rendszert fejleszti, egy kiterjedt, sofőrök körében végzett felmérés során megállapította, hogy Európában hosszú távon körülbelül 50% -a a sofőröknek alulnyomott gumiabroncsokkal közlekedik.
Mit jelent ez a rendelet a régebbi autók tulajdonosai számára?
Az EU rendelet egyelőre csak az új, 2014. november 1. után gyártott személygépkocsikra vonatkozik.
A régebbi autók vezetői nem kötelesek utólagosan nyomásfigyelő rendszereket beszerelni.
Feltételezhető azonban, hogy néhány év múlva, a monitoring rendszerek további fejlesztése után, a nyomásellenőrző rendszerek kötelezővé válnak a 2014. november 1. előtt gyártott régebbi járművek esetében is.
TPMS rendszerek, előírások és szabálysértések
A közlekedési rendőrség által végzett ellenőrzés során a nem működő TPMS rendszer egyelőre úgynevezett kis szabálysértésnek minősül, amelyért nem szabnak ki bírságot és nem vonnak le pontokat. Csak figyelmeztetni kell a járművezetőt a javítás szükségességére.
A műszaki vizsga során azonban a gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel felszerelt járművekben ez a rendszer működőképesnek kell lennie, ellenkező esetben a jármű nem alkalmas a forgalomban való részvételre.
Baleset esetén a TPMS megfigyelő rendszer meghibásodása is ok lehet arra, hogy a biztosító a jármű rossz műszaki állapota miatt csökkentse a kártérítést.