Nyári EV SUV gumiabroncs-teszt 235/55 R19 – Vi Bilägare 2025

A Vi Bilägare 2025-ös tesztjében hétféle, kifejezetten elektromos SUV-ok számára tervezett, 235/55 R19-es nyárigumi mérkőzött meg egymással. A mezőny gerincét hat utángyártott modell alkotta, amelyekhez két gyári (OE - "Original Equipment"), kimondottan a Volkswagen és a Volvo új járműveihez fejlesztett abroncs csatlakozott. A tesztjármű szerepére egy modern Kia EV6-ot választottak, egy több mint kéttonnás elektromos SUV-ot, amely alaposan próbára tette a versenyzők képességeit. Az egyes tesztelési kategóriákat kiegészítették a népszerű Tesla Model Y eredményei is, hogy még pontosabb képet kaphassunk az abroncsok különböző elektromos autókon nyújtott teljesítményéről.

Annak érdekében, hogy kiderüljön, hogyan teljesítenek a különböző árkategóriák képviselői a nehezebb, elektromos SUV-okon, az értékelésben ismert prémium márkákat valamint gazdaságosabb gyártók képviselőit is megtaláljuk.

A tesztelés szokatlanul hűvös körülmények között zajlott:

A teszt Spanyolországban, Madrid közelében zajlott, körülbelül 10 °C-os hőmérsékleten, hűvös időjárási körülmények között, amely a skandináv tavaszi/őszi viszonyoknak felel meg. Jelentős hatással bírt a gumiabroncsok teljesítményére, különösen azokéra, amelyeket alapvetően nem ezekre a körülményekre optimalizáltak. Például bizonyos abroncsoknál a magasabb hőmérsékleten végzett tesztekhez képest rosszabb tapadást és hosszabb fékutat mértek, ami arra figyelmeztet, hogy a gumiabroncsokat mindenképp érdemes különböző éghajlati viszonyok között tesztelni.


Több kulcsfontosságú szempont alapján zajlott az értékelés:

  • Száraz és nedves tapadás
  • Féktávolság
  • Aquaplaning-ellenállás
  • Gördülési ellenállás
  • Energiafogyasztás és élettartam
  • Menetkomfort és zajszint

Melyik a jobb? A gyári vagy az utángyártott abroncs?

A teszt két, kifejezetten a Volkswagen és a Volvo számára tervezett gyári abroncsot vonultatott fel. Bár az EU-s címkén gördülési ellenállásra és nedves tapadásra egyaránt A-s besorolást kaptak, valós körülmények között jelentősen gyengébb teljesítményt nyújtottak, mint utángyártott versenytársaik. Az eredeti gyári abroncsok ugyan 9-10%-kal hosszabb élettartamot kínáltak, ennek ára azonban a hosszabb fékútban, a nehezebb kezelhetőségben, valamint az aquaplaning elleni védelem csökkenésében mutatkozott meg, ami arra utal, hogy az alacsony gördülési ellenállás előtérbe helyezése bizony könnyen a biztonság rovására mehet.

Miben különböznek egymástól az utángyártott és a gyári abroncsok?

Utángyártott abroncsok:
Megtalálhatóak az autó- és gumiszervizekben, illetve az online térben is. A gyártók között a prémium márkákon túl (Michelin, Nokian Tyres, vagy az olasz Pirelli) olcsóbb alternatívák is megtalálhatóak. Fő előnyük, hogy a biztonság, a kiváló tapadás, a kényelem kiegyensúlyozottságára kondicionálták őket. A rendkívül alacsony gördülési ellenállás azonban nem megy más szempontok rovására.

Gyári abroncsok:
Gyakran úgy alakítják ki őket, hogy megfeleljenek az abroncsot felszerelő autógyártó konkrét követelményeinek. A teszt során kiderült, hogy ezek a gyári abroncsok elsősorban az alacsonyabb gördülési ellenállásra, valamint a hosszabb élettartamra helyezik a hangsúlyt. Az elektromos járművek energiafogyasztása szempontjából ez valóban előnynek számít, ugyanakkor amit a vámon nyernek, elvesztik a réven: ha pl. az aquaplaning elleni védelem nem megfelelő, az komoly problémát jelenthet nedves úton vagy vészhelyzet esetén. Kiderült, hogy ezek az abroncsok már 10–12 km/h-s sebességnél elveszítették a kontaktot a vastag vízréteggel borított talajjal. Az utángyártott gumiabroncsokhoz képest ez jelentős különbség, amely a valóságban akár balesethez is vezethet.

Mit is jelent ez a hétköznapi autós számára?
Bár az alacsony gördülési ellenállás, illetve a hosszabb hatótávolság ígérete sok vezető számára csábítóan hathat, az eredeti gyári gumiabroncsok sajnos jelentősen alulmaradnak a kulcsfontosságú biztonsági szempontok területein – pedig ezeknek az utakon mindig elsőbbséget kellene élvezniük! Ha nem szeretne kockáztatni esőben vagy vészhelyzet esetén, a biztos választást a minőségi utángyártott abroncsok jelentik, amelyek jobb tapadást, rövidebb fékutat, és megbízhatóbb irányíthatóságot nyújtanak.

Ebből a tesztből nemcsak az derül ki, melyik a legjobb teljesítményű, legbiztonságosabb abroncs, hanem az is kiderül, hogy az eredeti gumiabroncsok biztonságossága az elektromos autók esetében miért hagy kivánnivalót maga után, illetve, hogy a gumiabroncsok minősége valóban mennyire fontos, ha nehéz elektromos járművekről beszélünk.

Mit talál majd a tesztben?

Test letních EV SUV pneumatik 235/55 R19 - Vi Bilagare 2025

Ebben az elektromos SUV-okra fókuszáló tesztben hét, 235/55 R19-es nyárigumi összehasonlítását hoztuk el Önnek. Forrás: Vibilagare.se


1. helyezett
Michelin Pilot Sport 4 SUV

A Michelin Pilot Sport 4 SUV nem csupán megnyerte a nedves irányíthatóság kategóriájának első helyéért folytatott küzdelmet, de az egyetlen abroncs volt, amely kritikus aquaplaning sebességnél is kiváló kezelhetőséget biztosított. A gyakorlatban ez a versenytársakéhoz képest biztonságosabb vezetést tesz lehetővé heves esőzés esetén. Száraz és nedves úton egyaránt kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően pontos kormányzást, valamint kiváló irányításhatóságot biztosít hirtelen manőverek közben is, így a sofőr könnyebben pályán tartja a járművet. Bár a beszerzési ára magasabb, a vezetés közbeni biztonság mindenképpen megéri az extra költséget. Hátrányai az egyenetlen útfelületen tapasztalható gyengébb menetkomfort, illetve az átlagos gördülési ellenállás.

✅ Hibátlanul irányítható nedves pályán
✅ 
Pontos és magabiztos kormányzás
✅ A mezőny legjobb aquaplaning elleni védelme
❌ Enyhén gyengébb menetkomfort

Michelin Pilot Sport 4 SUV

A Michelint választom


2. helyezett
Nokian Hakka Black 3

Noha a Nokian Hakka Black 3 kiváló tapadásával, valamint magas menetkomfortjával pontszám tekintetében beérte a győztes Michelint, a zsűri azonban az értékelés végső pillanataiban a kényelem helyett a biztonságra helyezte a hangsúlyt, így a Nokian Hakka Black 3 összesítésben a 2. helyet szerezte meg. Egyedül a Nokian abroncsa rendelkezett a SilentDrive technológia előnyeivel: a zaj csökkentésének érdekében az abroncs belsejében elhelyezett, a zavaró hangok elnyelésére szolgáló speciális anyaggal. Ennek köszönhetően a zajteszten a legmagasabb értékelést érte el, ami különösen fontos az elektromos járművek esetében, mivel ezeknél a gumiabroncsok zaja sokkal feltűnőbb. A nedves úton végzett féktesztben a legjobb eredményeket érte el, hűvös körülmények között is remekül tapadt. Bár sportosabb vezetés során a hátsó tengelyen hajlamos enyhén elveszíteni a tapadást, viselkedése továbbra is kiszámítható és biztonságos marad. Hogy jobban ellenálljon a sérüléseknek, az oldalfalára aramid szálas megerősítést is kapott. A magasabb ár ellenére a kényelmet, biztonság és megbízhatóság kiváló elegyét kínálja.

✅ Legjobb fékút nedves úton
✅ Nagyobb mechanikai ellenállás
✅ A teszt legcsendesebb abroncsa
❌ A hátsó tengely enyhén veszít a tapadásból

neni v nabidce

Nem található meg kínálatunkban


3. helyezett
Pirelli Scorpion

A Pirelli Scorpion ideális választás a kényelem, a megbízhatóság és a biztonság kiegyensúlyozott kombinációját kereső sofőrök számára. A kellemes vezetési élményre, és a hosszú élettartamra kerülő hangsúly a teszt legjobb menetkomfortjában, valamint a minimális futófelület-kopásában is megmutatkozik. Kiválóan csillapítja az útegyenetlenségek által okozott kellemetlenségeket, hatékonyan elnyomja a zajt, és kellemesen csendes utazást biztosít. A kormányreakció magabiztos és természetes, még ha nem is olyan precíz, mint a sportabroncsok esetében. Száraz és nedves úton egyaránt stabilan viselkedik, nagyobb sebességnél enyhe alulkormányzottságot mutat. Hűvösebb körülmények között erős fékteljesítményével, és aquaplaning elleni ellenállásával kiemelkedik ki. A Pirelli Scorpion kiváló ár-érték arányt kínál, a harmadik helyezést abszolút megérdemli.

✅ Legjobb fékteljesítmény száraz úton
✅ Kiegyensúlyozott menettulajdonságok
✅ Maximális menetkomfort
❌ Átlagos tapadás a versenytársakhoz képest

Pirelli Scorpion

A Pirellit választom


Érdekességek a teszttel kapcsolatban:

  • Ismét beigazolódott, hogy az olcsóbb abroncsoknál mindig kulcsfontosságú figyelni, milyen menettulajdonságokkal rendelkeznek. A alacsonyabb árkategóriájú kínai Hifly HP801 gumiabroncs kellemes meglepetést okozott a szubjektív teszt legmagasabb komfortértékelésével, valamint az abszolút jónak számító aquaplaning-védelmével, azonban más biztonsági kategóriákban jelentősen elmaradt versenytársaitól. Legnagyobb gyengesége a nehezebb elektromos járművek hirtelen irányváltásakor mutatkozott meg. Összehasonlításképpen: a csúcskategóriás Nokian Hakka Black 3-hoz képest nedves úton 6,2 méterrel hosszabb fékutat produkált. Ez már olyan különbség, ami az utakon igazán számít!
  • Most eljutottunk a teszt egyik legsokkolóbb eredményéig: az eredeti gyári abroncsok összesített értékelése szinte megegyezett az olcsó Hifly HP801 abroncséval, miközben a gyári abroncsok ára a kínai abroncsénak csaknem kétszerese volt. Ez a váratlan eredmény rámutat arra, hogy a az abroncsválasztáskor a magasabb ár nem mindig jelent jobb teljesítményt.
  • A sportos Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 a végső értékelés során magas zajszintjével igen kellemetlen meglepetést okozott, Elektromos autók esetében, ahol a belső tér csendje sokkal jobban érvényesülne, még feltűnőbb. Pedig a korábbi tesztekben a Goodyear a halkabb modellek közé tartozott. Ugyanakkor megőrizte kiváló teljesítményét száraz és nedves úton egyaránt, ami biztosította számára a korrekt összesített értékelést.
  • Noha a Continental PremiumContact 7 száraz úton nyújtott remek menettulajdonságaiért értékes pontokkal gazdagodott, ezúttal azonban csalódást okozott nedves útfelületen egy kulcsfontosságú kategóriában, ráadásul egy olyanban, ahol általában kifejezetten jól szokott teljesíteni. Na, nem húzom tovább az időt: az egyenes aquaplaning kategóriájáról van szó, ahol a mezőny gyengébbik felében végzett. A teszt így megerősítette, hogy az elektromos SUV-ok nagyobb tömege, illetve eltérő terheléseloszlása jelentősen befolyásolhatja a gumiabroncsok viselkedését, egyszerűen máshogy viselkednek, mint a hagyományos személyautókon megszoktuk.

A vizsgált szempontok alapján felállított végső rangsor:

Helyezés Az abroncs neve Száraz féktáv Nedves féktáv Nedves pályán Kényelem
1. Michelin Pilot Sport 4 SUV 43,9 42,7 11,4 2
2. Nokian Hakka Black 3 42 41,6 11,4 3
3. Pirelli Scorpion 42 42,9 11,5 5
4. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 SUV 42,9 44 11,3 2
5. Continental PremiumContact 7 42,9 43,9 11,4 2
6. Első szerelésű nyárigumi 44,4 47,1 11,8 4
7. Hifly HP801 46,6 47,8 12 5

Forrás: Vibilagare.se

Csatolt képek


Kosár 0 Ft

A kosár üres.