Milyen méretre van szükségem?
Új gumiabroncsok vásárlása esetén ismernie kell az alapvető méreteket: futófelület szélessége, oldalfal magassága, keréktárcsa átmérője, terhelési és sebesség index. Ezen adatoknak szenteljen kiemelt figyelmet. Ez ugyanaz, mintha beépített hűtőszekrényt szeretne vásárolni – a helyes méretek jelentős szerepet játszanak. Hogy hol találja meg mindezt?
Hogyan állapítható meg a gumiabroncsok megfelelő mérete?
Minden említett értéket megtalál a gépjármű műszaki igazolványában. Hogy elkerülje az esetleges bonyodalmakat a műszaki vizsga során vagy a biztosítóval, ellenőrizze, hogy megegyezik-e a gumiabroncs oldalfalán található értékkel. Más megengedett változatok megtalálhatóak a gépjármű műszaki leírásában
Mit jelentenek az egyes jelzések?
A leggyakoribb méreten (195/95 R15) elmagyarázzuk, hogy mit jelentenek a kiválasztott paraméterek.
Szélesség (195)
Az első érték a futófelület szélességét adja meg mm-ben. Nálunk ez 195 mm.
Oldalfal magasság (65)
Az oldalfal magasság a gumi szélességének és oldalfal magasságának aránya %-ban. A mi esetünkben az oldalfal magasság 65%-a 195 mm-es szélességnek.
Szerkezet (R)
Az oldalfal magasság utáni betű a gumiabroncs szerkezetét jelöli, amely a ma már forgalomban lévő személygépkocsi gumiabroncsainak esetében kizárólag R (radiál). A radiálabroncs szövetváza merőleges a forgásirányra. Az R nem átmérőt jelent.
Némely nagy teljesítményű abroncsnál a ZR jelölést használják. Ez sebességindexként 240 km/h feletti használhatóságot jelöl.
A gumi belső átmérője (15)
A gumiabroncs belső átmérője hüvelykben van megadva, meg kell egyeznie a felni átmérőjével. Ez után az érték után a terhelési és a sebesség index következik.
A sebesség index a téli gumiknál kisebb lehet
Sebességindex
A sebességindex egy betűből álló kód, amelyhez tartozik egy táblázati érték km/h-ban. Megtalálható a műszaki igazolványban is. A törvény szerint a nyári gumik esetében a sebességindex megegyezhet vele vagy lehet nagyobb. Ezzel ellentétben, a téli gumiknál nem haladhatja meg a műszaki igazolványban feltüntetett értéket. A sofőrnek ezt a maximális sebességet kéne figyelembe vennie.
Terhelési index
A gumi méretét követő szám a terhelési vagy súlyindex, amelyhez egy táblázati terhelési érték tartozik kg-ban. A pontos értéket nem kell tudni kg-ban, szintén megtalálható a műszaki igazolványban.
A sebességindexszel ellentétben a terhelési index nem lehet kisebb, nagyobb viszont megengedett. A helyes indexek betartása kulcsfontosságú nemcsak a biztonsága, hanem baleset esetén a biztosítótól igényelhető kártérítés érdekében is.
A terhelési indexszel összefügg a magasabb terhelhetőségű gumiabroncsok jelölése. XL-lel vagy RF-fel jelölik az erősített oldalfalú abroncsokat. Ezek a pickupoknál és a kisebb haszongépjárműveknél használatosak.
További jelölések, amelyekkel találkozhat:
- A tl (tubeless) a tömlő nélküli gumiabroncsot jelöli.
- A tt (tubetype) a tömlős kivitel, amelyet motorkerékpároknál használnak.
További gumiabroncs jelölések
A gumi oldalfalán még számtalan kiegészítő jelölés található, az alábbiakban ezek magyarázata következik.
TL – Tubeless – tömlő nélküli gumiabroncs
TT – Tubetype – tömlős kivitel (motorgumiknál)
RF – „Reinforced“: magasabb terhelhetőségű gumiabroncs
XL – Extra load: új jelölés a magasabb terhelhetőségű gumiabroncsra
FR, MFS – a felni védelme sérülés ellen (pl. ráhajtáskor a járdaszegélyre)
C – kisteherautókra való gumiabroncs
RW – fehér felirat az oldalfalon
OWT – fehér felirat az oldalfalon
RBL – emelt betűk az oldalfalon
A/S – All Season – 4 évszakos abroncs
A/T – All Terain – közútra és terepre is alkalmas
M/T – Mud Terrain – sárra, vagy olyan terepre tervezték, ahol további tapadás szükséges
HP – High Performance – terepjárók műútra tervezett nagy sebességű gumiabroncsa
UHP – Ultra High Performance – nagyon nagy sebességre tervezett gumi
Az oldalfalon megtalálható továbbá a homologizáció speciális jelölése. Bővebben az alábbi cikkben: Homologizáció.
Hogyan befolyásolja vezetési stílusa a gumiválasztást
Ön versenyző típus vagy inkább szívesebben kullog? Tudja, milyen szorosan összefügg lábának súlya a gázpedálon a gumi minőségével?
A gumiabroncs az egyetlen összekötő a gépjármű és az úttest között, az érintkezési felület csupán tenyérnyi! Ezért olyan fontos a megfelelő abroncs kiválasztása. Ez egy olyan döntés, amely alapvetően befolyásolja a saját és mások biztonságát az úttesten. Hogy elkerülje a hibás választást, mindenekelőtt be kell vallania, milyen típusú sofőr.
A megfelelő méretű gumiabroncs mindig az első helyen
A megfelelő méretű gumiabroncs kiválasztását mindig gépjárműje műszaki igazolványánál kezdje. Abban megtalálhatóak a méretek, amelyek a gépjárműjével összeegyeztethetőek. Alapvetően fontos a feltüntetett gumiabroncsok használata a biztonságos és minőségi vezetés érdekében.
Milyen sofőr vagyok, kit viszek?
A választás előtt őszintén válaszoljon arra, hogy milyen sofőr is ön, és a válasz alapján határozza meg, hogy a gumiabroncs mely tulajdonságainak van a legnagyobb súlya. Ne kössön kompromisszumokat, hiszen itt a kényelmes vezetésen kívül nemcsak az ön, hanem az utasai és a forgalom többi résztvevőjének biztonságáról van szó.
Példák a gumiválasztáshoz:
Nagyon gyorsan és sportosan vezetek, gyakran hirtelen fékezek, levágom a kanyarokat...
A legnagyobb hangsúlyt mindig a gumiabroncs tapadására és a fékhatásra fektesse. Válogasson a sportos, nagyon nagy sebességre tervezett UHP gumik közül, amelyek magas terhelhetőségre és teljesítményre vannak megalkotva. Az átmérője legyen a lehető legnagyobb, minimum 17“, amely jobban reagál az irányváltásokra. Kiváló sport gumikat talál a Pirelli, Continental, Dunlop soraiban.
Általában folyamatosan vezetek, az előírások szerint, hosszabb távon, gyakran családdal...
Az ön prioritásának a biztonság, a kényelem, a hosszú táv teljesítése kellene hogy legyen. A minőségi gumiabroncsok a középső szegmensből biztosítják a jó fékhatást, magas élettartam mellett. Ön és az utasai értékelni fogják a kisebb, maximum 16“-os átmérő kényelmét, ahol a nagyobb „légpárnának“ köszönhetően az utazás lágyabb és komfortosabb. Megfelelő választás lehet a Goodyear vagy a Michelin termékei.
Csak a városban vezetek, otthonról munkába, lassan, nincsenek nagy igényeim...
Bár valószínűleg önt legjobban az ár és a hosszú élettartam fogja érdekelni, ebben az esetben sem kéne a legolcsóbb termékkel beérnie. A városi közlekedés közben is gyakran előfordulhat krízishelyzet – hirtelen fékezés, nyáron a rendkívül felhevült úttest, járda és járdaszigetek közelében való parkolás, ahol az abroncs sérülése fenyeget... Ezért válasszon minőségi és megbízható terméket. Köszönhetően a minőségi gyártásnak és az ellenálló kialakításnak, kihasználhatja az abroncs hosszú futásteljesítményét. Jól szolgálhat pl. a Barum vagy a Matador
Úgy, ahogy bíznia kell gépjárművében, ugyanúgy bíznia kell a ráhelyezett gumiabroncsokban. A jól kiválasztott gumi örömet szerez vezetéskor, megnöveli a biztonságot és képes megmenteni vészhelyzet esetén.
Miről ad információt az EU-s abroncscímke
A gumiabroncs EU-s energetikai címkéje a következő paramétereket tudatja a gépkocsivezetővel:
Üzemanyag-hatékonyság
A gumiabroncsok színnel jelzett, A (legjobb)–G (leggyengébb) kategóriába sorolhatók a gördülési ellenállás alapján, amely az egyik az abroncs gazdaságosságát befolyásoló tényezők közül. Az A és a G kategória üzemanyag-fogyasztása között akár 7,5 %-os eltérés is lehet, amely kb. 0,65 liter üzemanyag különbséget jelent 100 km-en
Nedves tapadás
A nedves tapadás biztonsági szempontból jelentős tényező. Az abroncsok szintén A-tól (legjobb) G-ig (legrosszabb) vannak besorolva, amelyek között akár 30%-os különbség is lehet a féktávban. A nedves tapadás nem megfelelő paraméter a téli gumik összehasonlításra.
Külső gördülési zaj
A külső gördülési zaj alapján (decibelben (dB)) az abroncsok három osztályba sorolhatók.
1 (leghalkabb) – 3 (leghangosabb)
- 1 fekete ív: csendes (a gördülési zaj legalább 3 dB-lel alatta van a későbbiekben bevezetendő európai határértéknek)
- 2 fekete ív: mérsékelt (a gördülési zaj megfelel a jövőben alkalmazandó szabályozásnak)
- 3 fekete ív: zajos (a későbbiekben bevezetésre kerülő európai határérték felett van)