Dízel részecskeszűrő (DPF)

29.08.2025 , Erika Kajtárová

Nem kell feltétlenül az elektromos autók és a szén-dioxid-semlegesség híveinek lenni ahhoz, hogy értékeljük, hogy a kötelező dízel részecskeszűrők (DPF) sokkal lélegezhetőbbé tették a levegőt Magyarországon. Elég csak egy fejlődő országban nyaralni, és gyorsan rájön, milyen gyorsan leszoktunk a mérgező füstszagról.

A mai cikkben megvizsgáljuk, hogyan működik valójában a dízel részecskeszűrő, hogyan kell gondoskodni róla, hogyan kell kezelni a cseréjét - és mit kockáztat, ha a szűrő nem úgy működik, ahogy kellene. 

AdobeStock_219517394

A kötelező részecskeszűrők bevezetése jelentősen javította a levegő minőségét, különösen az utak környékén. 


Mit olvashat a cikkben?

  • Mi a dízel részecskeszűrő (DPF)?
  • Hogyan működik a részecskeszűrő?
  • Hogyan előzheti meg a dízel részecskeszűrővel kapcsolatos problémákat
  • Honnan tudom, hogy a dízel részecskeszűrő eltömődött?
  • Milyen hosszú a részecskeszűrő élettartama?
  • Milyen kockázatokat rejt magában, ha hiányzó vagy nem működő részecskeszűrővel vezetek?
  • Jobb-e javíttatni a dízel részecskeszűrőt, vagy újat venni?

Mi az a dízel részecskeszűrő (DPF)?

A dízel részecskeszűrő (DPF) a dízelmotorok kipufogórendszerébe épített berendezés. Célja, hogy a dízelüzemanyag elégetésekor keletkező kipufogógázokban található részecskéket (korom) felfogja.

Jelentősen csökkenti a levegőbe kerülő káros kibocsátások mennyiségét.

 


Hogyan működik a DPF?

Egyszerűen fogalmazva, a részecskeszűrő úgy működik, mint egy szita.

A korom leülepszik benne, míg a kipufogógáz többi része áthalad rajta.

 

A szűrő idővel megtelik, és "ki kell üríteni", hogy ne veszítse el a hatékonyságát. Ezt a folyamatot regenerálásnak nevezik. Ennek során a szűrőt magas hőmérsékletre (kb. 600 °C) hevítik, és a korom finom hamuvá ég el, amely már nem marad a szűrőben. A regenerálás kétféleképpen történhet:

  • Passzív regenerálás: Ez automatikusan bekövetkezik hosszabb autópályás vezetés során, amikor a kipufogó a magas fordulatszám miatt természetes módon felmelegszik.
  • Aktív regenerálás: Ha az autót rövidebb távokon többet hajtják, a motorvezérlő a szűrő hőmérsékletét úgy emeli meg, hogy üzemanyagot fecskendez a kipufogóba, hogy a korom már kisebb terhelésnél is elégjen.

A részecskeszűrő tehát öntisztító rendszerként működik, amelyet nem kell kézzel üríteni.

IGAZI TIPP: Legalább 1-2 hetente egyszer vigye el az autót egy hosszabb útra, hogy lehetővé tegye a passzív regenerálódást. Vezessen legalább 20-30 percig legalább 60 km/h sebességgel és magasabb fordulatszámon (2000-3000 fordulat/perc, motortípustól függően), hogy meghosszabbítsa a szűrő és a motor élettartamát.


Hogyan lehet megelőzni a dízel részecskeszűrővel kapcsolatos problémákat?

A rendszeres hosszabb utakon kívül még sok mindent tehet azért, hogy a dízel részecskeszűrője (és ezáltal a motorja) megfelelően működjön.

  • Tankoljon minőségi üzemanyaggal. A dízelmotorok általában érzékenyebbek az üzemanyag minőségére, mint a benzinmotorok. Ezért olyan jó hírű benzinkútnál tankoljon, amely alacsony kéntartalmú üzemanyagot kínál. A rossz minőségű dízel növeli a koromtermelést és gyorsabban elszennyezi a szűrőt.
  • Adalékokat adjon az üzemanyaghoz A minőségi adalékok elősegítik a tiszta égésű üzemanyagot, csökkentik a koromtermelést és megkönnyítik a szűrő regenerálódását. Ezek különösen alkalmasak olyan autókhoz, amelyek gyakran tesznek meg rövid távolságokat, vagy amelyeknek nagyobb a DPF karbantartási igénye.
  • A megfelelő, jó minőségű olajat használjon. Kizárólag a gyártók által a DPF-motorokhoz jóváhagyott, gyakran "low-SAPS" (alacsony szulfáthamu, foszfor- és kéntartalmú) címkével ellátott olajokat válasszon. A nem megfelelő olaj olyan maradékot hagyhat maga után, amely eltömíti a szűrőt.
  • Kerülje a hosszabb ideig tartó alacsony sebességű vezetést. Dízelmotorok esetében optimális, ha a fordulatszám 1800-2500 fordulat/perc között marad (motortípustól függően). A túl gyakori indítás és a rövid városi vezetés miatt a szűrő nem égeti ki kellőképpen a kormot.
  • Ne hagyja a motort üresjáratban járni. A járó motorral való hosszú üresjárati üzemmód növeli a koromtermelést, és nem ad esélyt a motornak arra, hogy elérje a regenerációhoz szükséges hőmérsékletet.
  • Tartsa a motort jó állapotban. Ne várja meg, amíg a motorellenőrző lámpa kigyullad. Ügyeljen a rendszeres szervizelésre, szénmentesítse a motort, és időben cserélje ki az olajat, valamint a levegő- és üzemanyagszűrőket. Figyelje az üzemanyag-befecskendezők és a turbófeltöltők állapotát is, amelyek rossz égést okozhatnak, ami nagyobb koromképződéshez vezethet.

AdobeStock_246744496

Így néz ki a eltömődött részecskeszűrő lámpa a legtöbb autónál.


Honnan tudom, hogy eltömődött-e a részecskeszűrő?

Ha a szűrő túlságosan eltömődött korommal, és a regenerálás nem működik megfelelően, autója általában jelzi Önnek - legjobb esetben a megfelelő jelzőlámpa kigyulladásával, legrosszabb esetben közvetett módon, például teljesítménycsökkenéssel. Mire kell figyelnie?

  • A műszerfalon a DPF-jelzőfény kigyullad. Ha újabb autója van, ahol minden úgy működik, ahogyan kell, akkor figyelmeztetni fogja az eltömődött szűrőre. Az ikon úgy néz ki, mint egy téglalap, benne pontokkal, vagy mint egy kipufogó.
  • Az ikon úgy néz ki, mint egy téglalap, benne pontokkal, vagy mint egy kipufogó.
  • Veszített motorteljesítmény és lassabb indulás. Az autó elveszítheti a tapadást, a motor gyengébbnek és a megszokottól eltérő reakcióképességűnek tűnik. Ezt a megnövekedett kipufogó-visszanyomás okozza. Az autó nehezebben gyorsulhat, különösen nagyobb sebességnél vagy emelkedőn.
  • Növekvő üzemanyag-fogyasztás. Az eltömődött szűrő miatt a motornak "keményebben kell dolgoznia", hogy a kipufogógázokat kinyomja, ami növeli a fogyasztást.
  • .
  • Motor crash üzemmód indul. Ha a szűrő nagyon eltömődött, az autó crash üzemmódba kerülhet, ahol a teljesítmény erősen korlátozott. Ebben az esetben is általában bekapcsol a megfelelő motor-ellenőrzés. Ez az üzemmód a súlyos motorkárosodás megelőzésére szolgál. 
  • Látható füst a kipufogógázból. A működő dízel részecskeszűrővel rendelkező dízelek csak minimális füstöt bocsátanak ki. Ha fekete felhőt észlel, a szűrő szinte biztosan eltömődött vagy súlyosan sérült. 
  • Kipufogószag. Ha a részecskeszűrő regenerálása nem működik megfelelően, akkor el nem égett korom és gázolaj homályos szagát érezheti.
Ha a zsebkendőt koromréteg borítja, a szűrő eltömődött, rosszul működik vagy teljesen hiányzik.

 


Mi a DPF élettartama?

A dízel részecskeszűrő (DPF) élettartama számos tényezőtől függ. Ezek közé tartozik a motor típusa, az olaj és az üzemanyag minősége, a vezetési stílus - és az, hogy az autót milyen gyakran regenerálták passzívan és rendszeresen karbantartották. Általánosságban elmondható, hogy a részecskeszűrők élettartama ma 120 000 és 250 000 kilométer között van, de lehet hosszabb vagy rövidebb is.
A szűrő azonban még megfelelő karbantartás mellett sem tart örökké. A korommal ellentétben, amely a regenerálás során elégethető, a hamu (éghetetlen maradványok, például olaj) tartósan felhalmozódik a szűrőben. Idővel a szűrő annyira megtelt, hogy tisztításra vagy cserére szorul.A részecskeszűrő rendszeres tisztítása egy szervizben 50-80%-kal meghosszabbíthatja a szűrő teljes élettartamát.

AdobeStock_103411853

A modern részecskeszűrők élettartama akár 250 000 kilométer is lehet.


Milyen kockázatokkal jár a hiányzó vagy nem működő részecskeszűrővel való vezetés?

A 2009-ben és később kiadott Euro 5-ös kibocsátási szabványnak megfelelő valamennyi dízelmotort kötelező részecskeszűrővel felszerelni. A hibásan működő vagy hiányzó dízel részecskeszűrővel (DPF) való közlekedésnek súlyos következményei vannak - mind jogi szempontból, mind autója és a környezet szempontjából. 

  • Büntetés, valamint az autó forgalomból való kivonása. Az Európai Unióban és számos más országban a működő részecskeszűrő nélküli vezetés illegális, mivel az autó nem felel meg a károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A rendőrök a helyszínen 10 000 CZK-ig terjedő bírságot, közigazgatási eljárás során pedig 50 000 CZK-ig terjedő bírságot szabhatnak ki. Ezen túlmenően az autót kivonhatják a forgalomból. A műszaki vizsgán (STK) a részecskeszűrő nélküli járművet automatikusan nem megfelelőnek jelölik. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a jármű ára jelentősen csökken, mivel ez szerepel a járműnyilvántartásban, ami megnehezíti az eladást. 
  • A gépkocsi károsodása és a megnövekedett fogyasztás. Szűrés nélkül a korom visszakerül a motorba, ami károsíthatja a turbófeltöltőt, az ERG-szelepet, az injektorokat és a kipufogórendszert. Emellett egyenetlen égést okoz, ami növeli az üzemanyag-fogyasztást. Ráadásul, ha a szűrő eltömődött, a motornak nagyobb teljesítményen kell működnie, hogy a kipufogógázt átnyomja az esetleges akadályokon. 
  • A levegő és a környezet szennyezése. A részecskeszűrő a rákkeltő anyagokat tartalmazó részecskék akár 95%-át is felfogja. Ez számos egészségügyi kockázatnak teszi ki a környezetét. A korom és a szennyező anyagok a növényzetre is rátapadnak, szennyezve a talajt és a vizet. Ezek az anyagok mérgezőek a növényekre, állatokra és mikroorganizmusokra.

A külföldre utazáskor további kockázatokkal jár. Egyes országokban, például Ausztriában vagy Németországban egy közúti ellenőrzés, például a kipufogócső fehér kesztyűvel történő megérintése, a legközelebbi műszaki vizsgára való elkíséréssel járhat. Ha a gyanú beigazolódik, akár 5000 euróig terjedő bírság is kiszabható.

Ebben az esetben a rendőrség azonnal megállítja a járművet, és megtiltja a további vezetést.

 

AdobeStock_58101276

Ha nem biztos benne, hogy a dízel részecskeszűrője megfelelően működik-e, méresse meg a károsanyag-kibocsátást egy műhelyben. 


Jobb-e megjavítani a részecskeszűrőt vagy újat venni?

Ezekre a kérdésekre nem létezik egységes válasz - ez a részecskeszűrő konkrét állapotától, az autóval kapcsolatos jövőbeli terveitől és az anyagi lehetőségeitől függ. 

A részecskeszűrő javítása vagy tisztítása

Ezt a lehetőséget különösen akkor ajánljuk, ha az autó már túl van a legjobb korán, és nem szeretne sok pénzt fektetni bele. A javítás ugyanis általában sokkal olcsóbb, mint egy új szűrő vásárlása. Az ár a tisztítás és javítás mértékétől és módszerétől függően 3.000 és 10.000 font között mozog.

A javítás ugyanakkor gyakran egyetlen nap alatt elvégezhető, így gyorsan újra használatba veheti autóját. Ha a szűrő mechanikailag nem sérült, akkor az FCM technológiával az eredeti teljesítmény akár 98%-át is visszaállíthatja. Ha azonban a szűrő mechanikusan sérült, a javítás csak néhány évvel hosszabbíthatja meg az élettartamát. 

A részecskeszűrő cseréje újjal

Az új szűrő megvásárlása az autó márkájától és modelljétől függően több tízezer korona beruházást jelent. Ezért alaposan fontolja meg, hogy meddig fogja vezetni az autót, és hogy megéri-e. Néha a szűrő olyan állapotban van, hogy a javítás egyszerűen nem lehetséges. 

A magasabb árat leszámítva azonban a DPF cseréjének csak előnyei vannak. Egy új szűrő életkora akár 250 000 mérföld is lehet, így valószínűleg soha többé nem kell cserélni. Emellett nyugodt lehet, hogy a szűrő segít a motorjának a legtöbbet kihozni az autójából. 

OUR TIPP:  Akár a szűrő javítása vagy cseréje mellett dönt, foglalkozzon a dugulás vagy sérülés okával - különben a probléma megismétlődik. Legyen szó mechanikai problémáról (pl. a hibás injektorok cseréje) vagy túl lassú vezetésről, ami miatt a szűrő nem tudott passzívan regenerálódni. 

Kosár 0 Ft

A kosár üres.