Ne rongálja meg a futóművet. A kerékcserénél ügyeljen a kerekek kiegyensúlyozására.

Lehet, hogy van egy csillogó sportkocsija és a piacon kapható legjobb gumik, de a rosszul kiegyensúlyozott kerekekkel a vezetés akkor sem lesz élvezetes. Növelik az üzemanyag-fogyasztást, károsítják a gumikat és a futóművet, és a vezetés velük rendkívül kényelmetlen. És mi lehetne jobb alkalom a kerekek beállítására, mint a gumiabroncsok cseréje?

Miért érdemes kiegyensúlyozni a kerekeket?

A kiegyensúlyozatlan kerekek károsítják az alvázat. A rezgések tönkreteszik a csapágyakat, lengéscsillapítókat, csapokat és egyéb alkatrészeket. Sok sofőrnek két kerékszettje van otthon – egy nyári és egy téli. Még ha önállóan is tudja cserélni őket, legalább évente egyszer keresse fel a gumiabroncs-szervizt a kiegyensúlyozás miatt. A pontos kiegyensúlyozáshoz ugyanis drága eszközökre és tapasztalt autószerelőre van szükség.

A kerekek minden nap erős ütéseknek vannak kitéve. A cseh utak állapotát tekintve minden sofőr évente több ezer kátyún és úthibán halad át. Ezért még a legjobb minőségű termékek is időnként szakember általi karbantartást igényelnek.

nenicte-si-podvozek

Gumiabroncs-szervizben ne felejtsd el ellenőriztetni a kerekeket.


Rendszeresen egyensúlyozz – a rezgő kormány segítségért kiált

A kiegyensúlyozásnál fontos a rendszeresség. A rezgő kerekeket eleinte nem mindig érezni. A sofőr általában csak akkor veszi észre, hogy valami nem stimmel, amikor a kormány rázkódik, ami már késő. A remegő futómű ugyanis valószínűleg már megrongált egy csomó alkatrészt.

A gumiabroncsok is veszélyben vannak. A nem megfelelő stabilitás miatt rosszabb a tapadásuk és a féktávolságuk. Emellett gyorsan kopnak, gyakran csak az egyik oldalon. Különösen a kis profilú gumiabroncsok igényelnek tökéletes kiegyensúlyozást, amelyek az utóbbi években nagyon népszerűek lettek.


A kerekeket otthon bárki kicserélheti. A kiegyensúlyozáshoz azonban szerelőre van szükség

És hogyan működik maga a kiegyensúlyozás? A szerelő eltávolítja a régi kiegyensúlyozó testeket, és a tiszta kereket a kiegyensúlyozóra helyezi. Ebből kiolvassa, hová kell elhelyezni az új súlyokat.

Az új gumiabroncsoknál a kiegyensúlyozás általában 20 gramm alatt van, a Volkswagen koncern maximum 8 grammot tolerál. Régebbi futófelületek és kerekek esetén a súlyok össztömege 40–50 gramm között mozog. Ha a szerelőnek nagyobb tömegű súlyokra van szüksége a kiegyensúlyozáshoz, az a kerekek vagy gumiabroncsok rossz minőségét jelzi.

GF-Apr-Wheel-balancing

Az autószerelő megméri, hogy a kerék kiegyensúlyozott-e. Egy jó minőségű kiegyensúlyozó gép akár több százezer koronába is kerülhet.

A kiegyensúlyozás ára nálunk általában nem haladja meg a 100 koronát kerékönként. Ez egy olyan kiadás, amelyet mindenki megengedhet magának legalább egyszer egy évben.

A kiegyensúlyozatlan kerekeket 4 jel alapján lehet felismerni. Felismeri ezeket?

  • Vezetés közben érezni, hogy a futómű rezeg és a kormány remeg.
  • A gumiabroncsok élettartama csökken és egyenetlenül kopnak.
  • Szokatlanul magas üzemanyag-fogyasztás (a kiegyensúlyozatlan kerekek gördülési ellenállása rosszabb).
  • Rossz reakciók vezetés közben és meghosszabbodott féktávolság.

Kerék kiegyensúlyozás ≠ Geometria ellenőrzés

A kiegyensúlyozást gyakran összekeverik a kerék geometria ellenőrzésével. Ez azonban egy teljesen más – de nem kevésbé fontos – eljárás.

geometria-kerekek

Példa hibás kerékgeometriára. Forrás: Michelin.cz

A hibás geometria a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kerekek nem megfelelő szögben állnak az autóhoz képest, vagy nem állnak merőlegesen az úttesthez. Ez például a kezelhetőségi problémákból ismerhető fel, amikor az autó az egyik oldalra „húz”. 

Válasszon téli gumiabroncsaink kínálatából, és mi közvetlenül a szervizbe szállítjuk Önnek!

 

02.11.2025 (frissítve: 02.11.2025), Erika Kajtárová

Kosár 0 Ft

A kosár üres.