Lehet, hogy van egy csillogó sportkocsija és a piacon kapható legjobb gumik, de a rosszul kiegyensúlyozott kerekekkel a vezetés akkor sem lesz élvezetes. Növelik az üzemanyag-fogyasztást, károsítják a gumikat és a futóművet, és a vezetés velük rendkívül kényelmetlen. És mi lehetne jobb alkalom a kerekek beállítására, mint a gumiabroncsok cseréje?
Miért érdemes kiegyensúlyozni a kerekeket?
A kiegyensúlyozatlan kerekek károsítják az alvázat. A rezgések tönkreteszik a csapágyakat, lengéscsillapítókat, csapokat és egyéb alkatrészeket. Sok sofőrnek két kerékszettje van otthon – egy nyári és egy téli. Még ha önállóan is tudja cserélni őket, legalább évente egyszer keresse fel a gumiabroncs-szervizt a kiegyensúlyozás miatt. A pontos kiegyensúlyozáshoz ugyanis drága eszközökre és tapasztalt autószerelőre van szükség.
A kerekek minden nap erős ütéseknek vannak kitéve. A cseh utak állapotát tekintve minden sofőr évente több ezer kátyún és úthibán halad át. Ezért még a legjobb minőségű termékek is időnként szakember általi karbantartást igényelnek.

Gumiabroncs-szervizben ne felejtsd el ellenőriztetni a kerekeket.
Rendszeresen egyensúlyozz – a rezgő kormány segítségért kiált
A kiegyensúlyozásnál fontos a rendszeresség. A rezgő kerekeket eleinte nem mindig érezni. A sofőr általában csak akkor veszi észre, hogy valami nem stimmel, amikor a kormány rázkódik, ami már késő. A remegő futómű ugyanis valószínűleg már megrongált egy csomó alkatrészt.
A gumiabroncsok is veszélyben vannak. A nem megfelelő stabilitás miatt rosszabb a tapadásuk és a féktávolságuk. Emellett gyorsan kopnak, gyakran csak az egyik oldalon. Különösen a kis profilú gumiabroncsok igényelnek tökéletes kiegyensúlyozást, amelyek az utóbbi években nagyon népszerűek lettek.
A kerekeket otthon bárki kicserélheti. A kiegyensúlyozáshoz azonban szerelőre van szükség
És hogyan működik maga a kiegyensúlyozás? A szerelő eltávolítja a régi kiegyensúlyozó testeket, és a tiszta kereket a kiegyensúlyozóra helyezi. Ebből kiolvassa, hová kell elhelyezni az új súlyokat.
Az új gumiabroncsoknál a kiegyensúlyozás általában 20 gramm alatt van, a Volkswagen koncern maximum 8 grammot tolerál. Régebbi futófelületek és kerekek esetén a súlyok össztömege 40–50 gramm között mozog. Ha a szerelőnek nagyobb tömegű súlyokra van szüksége a kiegyensúlyozáshoz, az a kerekek vagy gumiabroncsok rossz minőségét jelzi.

Az autószerelő megméri, hogy a kerék kiegyensúlyozott-e. Egy jó minőségű kiegyensúlyozó gép akár több százezer koronába is kerülhet.
A kiegyensúlyozás ára nálunk általában nem haladja meg a 100 koronát kerékönként. Ez egy olyan kiadás, amelyet mindenki megengedhet magának legalább egyszer egy évben.
A kiegyensúlyozatlan kerekeket 4 jel alapján lehet felismerni. Felismeri ezeket?
- Vezetés közben érezni, hogy a futómű rezeg és a kormány remeg.
- A gumiabroncsok élettartama csökken és egyenetlenül kopnak.
- Szokatlanul magas üzemanyag-fogyasztás (a kiegyensúlyozatlan kerekek gördülési ellenállása rosszabb).
- Rossz reakciók vezetés közben és meghosszabbodott féktávolság.
Kerék kiegyensúlyozás ≠ Geometria ellenőrzés
A kiegyensúlyozást gyakran összekeverik a kerék geometria ellenőrzésével. Ez azonban egy teljesen más – de nem kevésbé fontos – eljárás.

Példa hibás kerékgeometriára. Forrás: Michelin.cz
A hibás geometria a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kerekek nem megfelelő szögben állnak az autóhoz képest, vagy nem állnak merőlegesen az úttesthez. Ez például a kezelhetőségi problémákból ismerhető fel, amikor az autó az egyik oldalra „húz”.