Az utóbbi időben egyre több szó esik a személygépkocsik gumiabroncsainak élettartamáról. A gumiabroncsgyártók álláspontja szerint egy gumiabroncs öt évig megőrzi eredeti műszaki jellemzőit, ha megfelelően tárolják és nincs használatban. A nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a gumiabroncsokat a gyártástól számított legfeljebb tíz évig ajánlott használni.
A gumiabroncs-ipar legfontosabb finn képviselői tiszteletben tartják az olyan európai ernyőszervezetek, mint a STRO és az ETRMA ajánlásait. Újként legfeljebb öt évvel az eladásuk előtt gyártott gumiabroncsokat lehet értékesíteni. A helyes kereskedelmi gyakorlatnak biztosítania kell, hogy a vásárlót tájékoztassák a gumiabroncsok gyártási dátumáról, ha azok három évnél idősebbek.
Összefoglaló információk a gumiabroncs élettartamáról:
A gumiabroncs teljes élettartama = a gumiabroncsnak a gyártás időpontjától számított műszaki élettartama. A gumiabroncs gyártási dátuma az oldalfalon a DOT rövidítés után szereplő négyjegyű kód (hhéé) formájában látható. A nemzetközi gyakorlatnak megfelelően egy gumiabroncs teljes élettartama nem haladhatja meg a 10 évet.
• A gumiabroncsok teljes élettartama; legfeljebb 10 év javasolt.
• A gumiabroncsok üzemelési élettartama; legfeljebb 6 év javasolt.
A gumiabroncs üzemelési élettartama = a gumiabroncs élettartama az üzembe helyezés időpontjától számítva. Egy gumiabroncs maximális élettartamát nem lehet pontosan meghatározni, mivel az elhasználódás mértéke számos tényezőtől függ. A nemzetközi gyakorlatnak megfelelően nem javasolt, hogy egy gumiabroncs 6 évnél tovább legyen használatban. Általában azonban a gumiabroncsok sokkal hamarabb elérik az elhasználódás határértékét.
A legfeljebb ötéves gumiabroncsok újként értékesíthetők, mivel megfelelő tárolás esetén ennyi ideig megőrzik eredeti műszaki jellemzőiket.. A helyes kereskedelmi gyakorlatnak biztosítania kell, hogy a vásárlót tájékoztassák a gumiabroncsok gyártási dátumáról, ha azok három évnél idősebbek.
Hogyan állapítható meg a gumiabroncs kora?
A gumiabroncs korát a gumiabroncs DOT-száma jelzi, amely négy számból áll, amelyek közül az első kettő a gumiabroncs gyártási hetét, a második kettő pedig a gyártási évét jelöli.
Például: DOT 4409 (a 44-es szám a gyártás hetét, míg a 09-es szám a gyártás évét jelöli)
A gumiabroncsgyártók sötét és száraz helyiségekben tárolják termékeiket, így hosszú távon megőrzik a gumiabroncsok „frissességét", és 5 éven belül gyakorlatilag nem öregednek.
A gumiabroncsok üzembe helyezése (UV-sugárzásnak való kitétele) után a jármű tulajdonosának azt tanácsolják, hogy a gumiabroncsokat az üzembe helyezéstől számított négy éven belül használja fel (nem tévesztendő össze a gyártási dátummal).
A gumiabroncsok szezonális termékek, ezért gyártásukat mindig jóval korábban kell elvégezni, annak érdekében, hogy az áru még a főszezon előtt a polcokon legyen. Ezért a téli gumiabroncsokat a nyári hónapokban gyártják (míg a nyáriakat a téli hónapokban), így azokat előre eljuttathatják a kereskedők raktáraiba.
A háromjegyű kód már a múlté
A gumiabroncsok élettartamára vonatkozó ajánlásoknak megfelelően az ezredfordulón gyártott gumiabroncsokkal 2010-től már nem találkozhatunk az utakon. A gyártási dátum a gumiabroncs oldalfalán a DOT rövidítés mellett látható. A gumiabroncs gyártási dátumát 1990 óta egy háromjegyű kód jelezte. Ez a kód 2000-től kezdve négy számjegyűre változott. Az 1608 kód például a 2008-as év 16. hetét jelzi.
A gumiabroncs eredeti műszaki jellemzői öt éven keresztül megmaradnak
A futófelületi keverék összetevői idővel keményedni kezdenek. Ezért a modern, minőségi abroncskeverékeket olyan kémiai adalékanyagokkal dúsítják, amelyek védik az abroncsot az öregedéstől, és segítenek megőrizni műszaki tulajdonságait az élettartam első néhány évében.
A Svéd Közlekedési Intézet (VTI) által végzett tanulmány például kimutatta, hogy a három évig tárolt téli gumiabroncsok ugyanolyan jól tapadnak a jégen, mint az új abroncsok (VTI 2000). A szakértők álláspontja szerint egy gumiabroncs öt évig is megőrzi eredeti műszaki jellemzőit, ha megfelelően tárolják és nincs használatban.
A gumiabroncsokat a kiszállításuk előtt az előírásoknak megfelelően tárolják, amelyeket az ügyfelek azonban nem feltétlenül tartanak be. A gumiabroncsokat tisztán, száraz és hűvös helyen, napfénytől védve kell tárolni. A helyzettől függően egy gumiabroncs-szakértő részletesebb tájékoztatást tud adni a tárolásról.
Forrás: Nokian
A gumiabroncs minősége
A gumiabroncs minősége kifejezéssel a végfelhasználó csak nagyon korlátozott formában találkozik. A gumiabroncs minőségéről azért nem esik sok szó, mert a gyártási folyamat során megsérült gumiabroncsokat, amelyek esetében nem lehet garantálni a termék minőségét, a gyártó közvetlenül kivonja az értékesítésből, és további felhasználás céljából újrahasznosítja.
A gumiabroncsok minőségi osztályokba sorolása:
- 1A osztály – ebbe az osztályba tartoznak a legmagasabb minőségű gumiabroncsok, amelyekre a teljes ár és a teljes garanciális idő vonatkozik. Ezek a gumiabroncsok standard árunak számítanak a boltok polcain és az internetes boltokban.
- DA osztály (a Michelinnél DADA minőségi osztály) – ebbe az osztályba az olyan felületi hibát tartalmazó gumiabroncsokat sorolják, amelyeknél pl. az oldalfalon látható feliratok betűi hiányosak vagy a futófelületen szennyeződés található, de ezek nem befolyásolják a gumiabroncs menettulajdonságait. Ezek a gumiabroncsok teljes garanciával rendelkeznek, de alacsonyabb áron kínálják őket. A DA minőségi osztályú gumiabroncsok értékesítése esetén az eladó előzetesen értesíti a vásárlót az esetleges optikai hibákról. Napjainkban azonban a jobb gyártási technológiának köszönhetően DA minőségi osztályú gumiabroncsok nagyon ritkán fordulnak elő.
- 2A – ezek a gumiabroncsok szerkezeti hibát tartalmaznak, és a legtöbb esetben visszakerülnek a gyártási folyamatba. A 2A osztályba tartozó gumiabroncsok csak mezőgazdasági gépeken használhatók talajműveléshez stb., és csak kb. 25 km/h-t meg nem haladó sebességig alkalmazhatók. Egy normál kereskedő nem valószínű, hogy találkozik ilyen típusú gumiabronccsal, mivel az abroncsra garancia nem vonatkozik.
A boltok és a webshopok által értékesített gumiabroncsok mindig az 1Aminőségi osztályba tartoznak, ha ez nem így van, a kereskedő előzetesen értesíti a vevőt a termék minőségében lévő eltérésről.
A vásárlónak nem kell aggódnia a gumiabroncsok minősége miatt, hiszen maguk a gyártók is elkötelezettek a minőségi termékek értékesítése mellett annak érdekében, hogy a vásárlóknak annyira megfeleljenek, hogy azok a jövőbeni vásárlások során is hűségesek maradjanak a márkához.
Származási ország
Napjainkban a legtöbb gumiabroncsgyártó olyan országokba terjeszkedik, amelyek olcsóbb munkaerővel rendelkeznek, és a vállalati működés adóterhei alóli mentességet is kínálnak.
Ezért a prémium márkák gyártói is a világ nagyon távoli részeire kezdik áthelyezni és koncentrálni a termelést (pl. Dél-Afrikai Köztársaság, Törökország stb.). Az élvonalbeli gumiabroncsgyártók azonban teljes mértékben garantálják termékeik minőségét, függetlenül attól, hogy a gumiabroncsot melyik országban gyártották.
A technológia és a gyártás minősége ugyanaz, függetlenül attól, hogy a gyár hol működik. Ezért a gyártó az áruk Csehországba történő behozatalakor nem foglalkozik azzal, hogy a gumiabroncsot melyik országban gyártották.
Példák a világ vezető gyártóinak egyes országokban lévő gyártósoraira:
- Michelin – (19 gyár) Dél- és a Észak-Amerikában, Ázsiában (Thaiföld, Fülöp-szigetek, Japán, Kína), Európában (Franciaország, Németország, Olaszország, Lengyelország, Magyarország) stb.
- Pirelli – (25 gyár) Olaszország, Brazília, Nagy-Britannia, Németország, Törökország, Románia, Argentína, Kína, Egyiptom, Spanyolország, USA, Venezuela stb.
- GoodYear – Luxemburg, Franciaország, Lengyelország, Szlovénia, Németország, Hollandia.
- Barum – Csehország, Románia.
Az általunk szállított gumiabroncsokat az európai piacra gyártják, és minden, a menettulajdonságaikra vagy reklamációs feltételekre vonatkozó garancia vonatkozik rájuk, függetlenül attól, hogy a gumiabroncsot melyik gyártósorról adták át további eladásra.
Ugyanakkor lényeges, hogy a vásárló érzékelje a különbséget például egy neves gyártó által, Thaiföldön gyártott gumiabroncs minősége és egy „kínai márkájú" gumiabroncs „minősége" között. A gondosan őrzött gyártási technológia és az abroncskeverék összetétele a mintával ellentétben nem másolható.
Az európai piacra tervezett márka minőségi gumiabroncsának megvásárlása tehát garanciát jelent a biztonságra, függetlenül attól, hogy hol található a gyár.
Új gumiabroncsot keres?
Gumiabroncscserét szeretnék a gépkocsimhoz megfelelő méretű gumikkal