Gumiabroncsok: a Formula 1 sikereinek kulcsa

A közúti közlekedésben kulcsfontosságú szerepet játszanak a biztonságban. Az autóversenyeken pedig a sikerről vagy a kudarcról döntenek. A fekete aranyról van szó, ahogy az autóiparban az emberek nevezik a versenyabroncsokat. A jól megválasztott gumiabroncsok megnyerhetik a versenyt, de még a legjobb versenyző sem tud sikerrel járni rosszakkal.

A versenyző tizedmásodpercekkel gyorsabban teljesíti a kört a megfelelően beállított autóval. De mihez kezd a monoposto beállítása a gumiabroncsokkal, amelyek egy egész másodpercet megtakarítanak. Bizonyára megértik, miért állnak a versenycsapatok érdeklődésének középpontjában. Van azonban egy bökkenő. Míg a csapatok technikusai befolyásolhatják az autó beállítását, a gumiabroncsok kiválasztása nem az ő kezükben van.

Az olasz Pirelli márka 2011 óta az egyetlen beszállítója a Formula 1 sorozatnak. A szezon előtti tesztelés alapján határozza meg a gumiabroncsok összeállítását minden versenyre. A versenyhétvégére minden csapat ugyanazokat a gumiabroncsokat kapja, korlátozott számban. Ezenkívül számolniuk kell azzal, hogy a Forma-1 szabályai szerint egy részét vissza kell adniuk. A kis választékból való helyes választás ezért a siker alapját képezi.

formule

Hogy ne legyen zűrzavar

A Pirelli többféle gumiabroncsot készít a Formula 1 sorozathoz, amelyek az alkalmazott keverékben különböznek egymástól. A jobb áttekinthetőség érdekében mindegyiknek megvan a maga színe. A legpuhább száraz gumiabroncsokat a piros és a sárga szín jelöli. A fehér szín a közepes keménységet jelöli. A narancssárga színűek a kemény keverékből készült gumiabroncsok. A nedves időjáráshoz készült gumiabroncsok zöld és kék színűek.

Gumiabroncsok áttekintése

Típus Színjelölés Mintázat Feltételek
Szuperpuha Piros Hornyolatlan Száraz
Puha Sárga Hornyolatlan Száraz
Közepes Fehér Hornyolatlan Száraz
Kemény Narancssárga Hornyolatlan Száraz
Átmeneti Zöld Sekély barázdák Nedves (nedves útfelület)
Nedvesen Kék Mély barázdák Nedves (álló víz)

A Forma-1 versenyeken az agresszív vezetési stílus dominál. A 300 km/h-s sebességgel megtett egyenesek, a „fék-gáz” stílusú vezetés és a kanyarokban fellépő 5 G-s túlterhelés komoly igénybevételt jelentenek a gumiabroncsok számára. Hogyan lehetséges, hogy egy darab fekete gumi képes ellenállni ilyen erőknek és nyomásoknak? Ezt elsősorban a merev belső szerkezetének, amely nylonból és poliészterből áll, köszönheti. A gumiabroncsok kémiai összetételében ugyan a gumi az alapanyag, de a keverékhez még száz másik anyagot adnak hozzá, például koromot, ként, feldolgozási olajat, gyantát vagy cinket. Nem hiányozhat a szilícium-dioxid sem. A pontos összetételt és az alapanyagok arányát a Pirelli szigorúan titokban tartja.

Tapadás a tartósság rovására

Ha nézi a Forma-1-et a tévében, biztosan észrevette, hogy a versenyautók gumiabroncsai szélesebbek és simábbak. A slick gumik, ahogy a barázdák nélküli gumikat nevezik, száraz úton használatosak. A slick gumik jellemzője a magas tapadás, ami viszont alacsony élettartammal jár. A versenyzőknek gyakrabban kell cserélniük a gumikat, ami hozzájárul a verseny látványosságához. A még jobb tapadás érdekében a versenyabroncsokat alacsonyabb nyomásra pumpálják, mint a közúti abroncsokat. Általában a nyomás értéke 1,2 és 1,3 bar között mozog.

Ha lejár a szolgálati időm, Izmithoz akarok menni

A gyártás Izmit városában, Isztambul közelében folyik, a milánói laboratóriumok előírásai alapján. Nyugat-Törökországban gyártják a gumiabroncsokat, és ide is kerülnek vissza minden verseny után újrahasznosításra. A használtakat és a használatlanokat egyaránt. Az egyik Formula 1 sorozat összes versenycsapatának gyártása kevesebb mint egy hétig tart.

formule závod 2

A Forma-1 versenyeken alkalmazott gumiabroncsokra vonatkozó szabályok

  • A versenyhétvégére a Pirelli minden csapatnak 13 szett száraz időjáráshoz való gumit, 4 szett átmeneti időjáráshoz való gumit és 3 szett esős időjáráshoz való gumit szállít.
  • A száraz gumik főbb-keményebb és alternatív-lágyabb típusokra oszthatók. Összesen 7 keményebb és 6 lágyabb szett áll rendelkezésre.
  • A keményebb gumiabroncsokat a versenyzők az edzés első 30 percében használják.
  • Az első edzés után két szettet vissza kell adniuk, ugyanúgy, mint a második után.
  • A kvalifikáció előtt minden keverékből (fő és mellék) egy-egy szettet leadnak.
  • Átmeneti és esőgumikat csak akkor használhatnak, ha a pálya nedves.
  • Azok a versenyzők, akik továbbjutnak a kvalifikáció utolsó szakaszába, használhatnak lágy keveréket. Utána azonban vissza kell adniuk azokat.
  • Azok a versenyzők, akik nem indulnak a kvalifikáció utolsó szakaszában, használhatnak lágy szettet a versenyhez.
  • A csapatoknak kötelező két szett száraz gumit használniuk minden időjárási körülmények között. Függetlenül attól, hogy esik-e az eső vagy sem.

Pirelli a Pneumatiky.cz oldalon

Bár a Formula 1-es gumiabroncsokat nem kínáljuk webáruházunkban, a Pirelli gumiabroncsok széles választékát megtalálja nálunk. A Grand Prix sorozatban való részvételnek köszönhetően ez a kínálat kettős szerepet is betölt. Elsősorban természetesen felbecsülhetetlen értékű reklámról van szó. Másodsorban pedig a versenyek kiváló alkalmat nyújtanak a technológiák finomítására és fejlesztésére. Sehol máshol nem szerezhetne a Pirelli annyi értékes ismeretet, amelyet a hagyományos gumiabroncsok gyártásában is alkalmazhat.

Jellemző példa erre a P ZERO és a P7  Cinturato sorozatok. Ezek első osztályú gumiabroncsok, nemcsak a motorsport számára.

Pirelli P ZERO gumiabroncsok

  • Alkalmas versenypályákra
  • Kiváló vezetési tulajdonságok nagy sebességnél
  • Extrém körülmények között is megbízható

Pirelli P ZERO gumiabroncsok | 225/40 R18 92 W

Pirelli P Zero malá

Pirelli P7 Cinturato gumiabroncsok

  • Alacsony zajszint
  • Kiegyensúlyozott vezetési tulajdonságok
  • Környezetbarát gyártás

Pirelli P7 Cinturato gumiabroncsok | 215/55 R17 94 W

Pirelli Cinturato P7 kicsi

Minden Pirelli gumiabroncs

 

02.11.2025 (frissítve: 02.11.2025), Erika Kajtárová

Kosár 0 Ft

A kosár üres.