A közúti közlekedésben kulcsfontosságú szerepet játszanak a biztonságban. Az autóversenyeken pedig a sikerről vagy a kudarcról döntenek. A fekete aranyról van szó, ahogy az autóiparban az emberek nevezik a versenyabroncsokat. A jól megválasztott gumiabroncsok megnyerhetik a versenyt, de még a legjobb versenyző sem tud sikerrel járni rosszakkal.
A versenyző tizedmásodpercekkel gyorsabban teljesíti a kört a megfelelően beállított autóval. De mihez kezd a monoposto beállítása a gumiabroncsokkal, amelyek egy egész másodpercet megtakarítanak. Bizonyára megértik, miért állnak a versenycsapatok érdeklődésének középpontjában. Van azonban egy bökkenő. Míg a csapatok technikusai befolyásolhatják az autó beállítását, a gumiabroncsok kiválasztása nem az ő kezükben van.
Az olasz Pirelli márka 2011 óta az egyetlen beszállítója a Formula 1 sorozatnak. A szezon előtti tesztelés alapján határozza meg a gumiabroncsok összeállítását minden versenyre. A versenyhétvégére minden csapat ugyanazokat a gumiabroncsokat kapja, korlátozott számban. Ezenkívül számolniuk kell azzal, hogy a Forma-1 szabályai szerint egy részét vissza kell adniuk. A kis választékból való helyes választás ezért a siker alapját képezi.

Hogy ne legyen zűrzavar
A Pirelli többféle gumiabroncsot készít a Formula 1 sorozathoz, amelyek az alkalmazott keverékben különböznek egymástól. A jobb áttekinthetőség érdekében mindegyiknek megvan a maga színe. A legpuhább száraz gumiabroncsokat a piros és a sárga szín jelöli. A fehér szín a közepes keménységet jelöli. A narancssárga színűek a kemény keverékből készült gumiabroncsok. A nedves időjáráshoz készült gumiabroncsok zöld és kék színűek.
Gumiabroncsok áttekintése
| Típus | Színjelölés | Mintázat | Feltételek |
| Szuperpuha | Piros | Hornyolatlan | Száraz |
| Puha | Sárga | Hornyolatlan | Száraz |
| Közepes | Fehér | Hornyolatlan | Száraz |
| Kemény | Narancssárga | Hornyolatlan | Száraz |
| Átmeneti | Zöld | Sekély barázdák | Nedves (nedves útfelület) |
| Nedvesen | Kék | Mély barázdák | Nedves (álló víz) |
A Forma-1 versenyeken az agresszív vezetési stílus dominál. A 300 km/h-s sebességgel megtett egyenesek, a „fék-gáz” stílusú vezetés és a kanyarokban fellépő 5 G-s túlterhelés komoly igénybevételt jelentenek a gumiabroncsok számára. Hogyan lehetséges, hogy egy darab fekete gumi képes ellenállni ilyen erőknek és nyomásoknak? Ezt elsősorban a merev belső szerkezetének, amely nylonból és poliészterből áll, köszönheti. A gumiabroncsok kémiai összetételében ugyan a gumi az alapanyag, de a keverékhez még száz másik anyagot adnak hozzá, például koromot, ként, feldolgozási olajat, gyantát vagy cinket. Nem hiányozhat a szilícium-dioxid sem. A pontos összetételt és az alapanyagok arányát a Pirelli szigorúan titokban tartja.
Tapadás a tartósság rovására
Ha nézi a Forma-1-et a tévében, biztosan észrevette, hogy a versenyautók gumiabroncsai szélesebbek és simábbak. A slick gumik, ahogy a barázdák nélküli gumikat nevezik, száraz úton használatosak. A slick gumik jellemzője a magas tapadás, ami viszont alacsony élettartammal jár. A versenyzőknek gyakrabban kell cserélniük a gumikat, ami hozzájárul a verseny látványosságához. A még jobb tapadás érdekében a versenyabroncsokat alacsonyabb nyomásra pumpálják, mint a közúti abroncsokat. Általában a nyomás értéke 1,2 és 1,3 bar között mozog.
Ha lejár a szolgálati időm, Izmithoz akarok menni
A gyártás Izmit városában, Isztambul közelében folyik, a milánói laboratóriumok előírásai alapján. Nyugat-Törökországban gyártják a gumiabroncsokat, és ide is kerülnek vissza minden verseny után újrahasznosításra. A használtakat és a használatlanokat egyaránt. Az egyik Formula 1 sorozat összes versenycsapatának gyártása kevesebb mint egy hétig tart.
A Forma-1 versenyeken alkalmazott gumiabroncsokra vonatkozó szabályok
- A versenyhétvégére a Pirelli minden csapatnak 13 szett száraz időjáráshoz való gumit, 4 szett átmeneti időjáráshoz való gumit és 3 szett esős időjáráshoz való gumit szállít.
- A száraz gumik főbb-keményebb és alternatív-lágyabb típusokra oszthatók. Összesen 7 keményebb és 6 lágyabb szett áll rendelkezésre.
- A keményebb gumiabroncsokat a versenyzők az edzés első 30 percében használják.
- Az első edzés után két szettet vissza kell adniuk, ugyanúgy, mint a második után.
- A kvalifikáció előtt minden keverékből (fő és mellék) egy-egy szettet leadnak.
- Átmeneti és esőgumikat csak akkor használhatnak, ha a pálya nedves.
- Azok a versenyzők, akik továbbjutnak a kvalifikáció utolsó szakaszába, használhatnak lágy keveréket. Utána azonban vissza kell adniuk azokat.
- Azok a versenyzők, akik nem indulnak a kvalifikáció utolsó szakaszában, használhatnak lágy szettet a versenyhez.
- A csapatoknak kötelező két szett száraz gumit használniuk minden időjárási körülmények között. Függetlenül attól, hogy esik-e az eső vagy sem.
Pirelli a Pneumatiky.cz oldalon
Bár a Formula 1-es gumiabroncsokat nem kínáljuk webáruházunkban, a Pirelli gumiabroncsok széles választékát megtalálja nálunk. A Grand Prix sorozatban való részvételnek köszönhetően ez a kínálat kettős szerepet is betölt. Elsősorban természetesen felbecsülhetetlen értékű reklámról van szó. Másodsorban pedig a versenyek kiváló alkalmat nyújtanak a technológiák finomítására és fejlesztésére. Sehol máshol nem szerezhetne a Pirelli annyi értékes ismeretet, amelyet a hagyományos gumiabroncsok gyártásában is alkalmazhat.
Jellemző példa erre a P ZERO és a P7 Cinturato sorozatok. Ezek első osztályú gumiabroncsok, nemcsak a motorsport számára.
Pirelli P ZERO gumiabroncsok
- Alkalmas versenypályákra
- Kiváló vezetési tulajdonságok nagy sebességnél
- Extrém körülmények között is megbízható
Pirelli P ZERO gumiabroncsok | 225/40 R18 92 W

Pirelli P7 Cinturato gumiabroncsok
- Alacsony zajszint
- Kiegyensúlyozott vezetési tulajdonságok
- Környezetbarát gyártás
Pirelli P7 Cinturato gumiabroncsok | 215/55 R17 94 W

