Ismeri az aszimmetrikus mintázatú, szimmetrikus mintázatú és a kötött forgásirányú gumiabroncsok közötti főbb különbségeket? Akkor az új gumiabroncsok kiválasztásakor jelentős előnyben van. Mindegyik típusnak ugyanis más a kezelhetősége, eltérően hatnak az üzemanyag-fogyasztásra, illetve eltér a felszerelésük módja is. Ezért áttekintést adtunk az előnyökről és a hátrányokról, amelyeket jó, ha minden járművezető ismer.
Szimmetrikus futófelületi mintázat
Ezeknek a gumiabroncsoknak szimmetrikus a futófelületi mintázata a gumiabroncs hosszanti tengelye szerint. A futófelület elülső nézetéből a gumiabroncs összes blokkja, lamellája és barázdája, ezért a hossztengelytől jobbra és balra egyformán helyezkedik el. Az egyes futófelületi mintázatok (amelyeknek a funkciója a vízelvezetés, havon tapadás, oldalsó fal merevítése) is szimmetrikusan oszlanak meg mindkét oldalon.
A szimmetrikus futófelületi mintázat ma már szabványos típus, amelyet jelenleg főként az alsó- és középkategóriás gumiabroncsokon használnak. Tekintettel az alacsonyabb gyártási költségekre és megbízható menettulajdonságaikra, ezek az abroncsok kiváló ár/teljesítmény arányt nyújtanak. A főként rövidebb távolságokon u közlekedő járművek, mint például a városi autók, az MPV vagy a SUV gépkocsik veszik leginkább hasznát. Jelenleg szimmetrikus futófelülettel rendelkező gumiabroncsokat többnyire csak R18-as átmérőig gyártanak.
Előnyök
- Jó menettulajdonságok száraz útfelületen
- Kiegyensúlyozott menettulajdonságok
Hátrányok
- Rosszabb menettulajdonságok nedves útfelületen
- Kisebb stabilitás a kanyarokban
Gépkocsira történő felszerelés
A szimmetrikus futófelülettel rendelkező gumiabroncsok oldalfalán nincsenek a szerelésre vonatkozó jelölések. Ezeknél nem számít, hogy hogyan vannak felszerelve a járműre. Ez a futófelületi mintázat mindkét forgásirányban és a gumiabroncs mindkét oldalán azonos menettulajdonságokkal rendelkezik.
A szimmetrikus gumiabroncsok szabadon elhelyezhetők az autó bármelyik tengelyén vagy oldalán. Az egyenletes kopás miatti cseréjük a járművön megengedett.
Continental CrossContact LX2 | Bridgestone Dueler A/T 001 | Bridgestone Ecopia EP150 |
Aszimmetrikus mintázatú futófelület – mindkét oldal más funkciót tölt be
Az aszimmetrikus futófelületi mintázatú gumiknál, ahogy a neve is mutatja, a szegmensek aszimmetrikusan helyezkednek el a futófelület kerületén.
- A futófelület külső oldalán nagyméretű merev blokkok vannak, amelyek növelik az oldalfal szilárdságát, javítják a gumiabroncs gördülését és fokozzák a kanyarstabilitást.
- A futófelület belső oldalán a szegmensek jobban bevágottak és vezetőárkokat tartalmaznak. Fő feladatuk a hó és a víz elvezetése, így védve a járművet az aquaplaningtól (aquaplaning = vízen megcsúszás).
Ezenkívül a modern aszimmetrikus gumiabroncsok többféle gumikeverékből készülnek, hogy a futófelület mindkét oldala a megfelelő működéshez szükséges optimális anyagösszetételű legyen. Egyes gyártók a futófelület középső részéhez egy harmadik keveréket is alkalmaznak. Az ilyen gumiabroncsok gyártása azonban bonyolultabb, ami az aszimmetrikus gumiabroncsok magasabb beszerzési árában tükröződik. Mivel az aszimmetrikus futófelületű gumi menettulajdonságai a nagyobb sebességgel javulnak, ezek az abroncsok különösen az erősebb motorral rendelkező közép- és felső kategóriás autókhoz alkalmasak. Természetesen ezek a futófelületek a nagy teljesítményű sportautókhoz is alkalmasak.
Az aszimmetrikus futófelülettel rendelkező gumiabroncsokat leggyakrabban R16-os vagy annál nagyobb méretben gyártják. Az R18-as átmérőtől kezdve viszont ezek az aszimmetrikus futófelületek néhány kivételtől eltekintve már csak az egyetlen választás.
Előnyök
- rövidebb féktáv
- hosszabb élettartam
- jobb menettulajdonságok a kanyarokban
- kisebb zajkibocsátás
Hátrányok
- Rosszabb menettulajdonságok a kötött forgásirányú gumiabroncsokhoz képest
Gépkocsira történő felszerelés
Az aszimmetrikus gumiabroncsokkal kapcsolatos leggyakoribb kérdések az egész járműre történő, a helyes forgásiránynak megfelelő felszerelésre vonatkoznak. Egy megfelelően felszerelt aszimmetrikus gumiabroncs elülső nézete azt mutatja, hogy az egyik gumiabroncson a barázdák iránya olyan, mintha előre mutatna, a másik gumiabroncson pedig úgy hatnak, mintha hátrafelé haladnának. Ez sok autóst bizonytalanná tesz, és az egyik gumiabroncsot megpróbálják megfordítani.
Az aszimmetrikus gumiabroncsok menettulajdonságait mind a négy kerékre kiterjedően együttesen tesztelik, és az optimális teljesítményt éppen ezzel a speciális szerelési típussal érik el. Az aszimmetrikus gumiabroncsok helyes felszereléséhez be kell tartani a gumiabroncs oldalfalán lévő Outside/Inside (külső/belső) jelölést:
- Az Outside feliratot tartalmazó oldal a sárvédőtől kifelé néz
- Az Inside feliratos oldal a sárvédő felé néz
A járművön való forgás tekintetében a tárcsákra szerelt aszimmetrikus gumiabroncsok ezért szabadon használhatók a jármű bármelyik oldalán és bármelyik pozícióban.
A szabványos aszimmetrikus gumiabroncsoknál a forgásirány nincs jelölve. Kizárólag a nagy teljesítményű autókra szánt, irányított futófelületi mintázatú aszimmetrikus sportabroncsok esetében. Ezeken – mint egyes aszimmetrikus gumiabroncsokon – az egyoldali – azaz bal – vagy jobboldali használat is fel van tüntetve.
Barum Bravuris 5 HM | Continental PremiumContact 6 | Hankook Ventus Prime3 K125 |
Irányzott futófelületi mintázat – a legjobb tapadás a hóban
Ez a mintázat a szimmetrikus futófelületi mintázatoknak egy különleges formája. Nyílszerű kialakítás jellemzi, amely a teljes felületén nagyon jó tapadást biztosít, és kiválóan elvezeti a havat és a vizet a futófelületről. Ezért éppen ezt a típusú futófelületet használják leggyakrabban a téli gumiabroncsokon. A kiváló vízelvezetésnek köszönhetően az irányított futófelületi mintázat rendkívül ellenálló az aquaplaninggal szemben. Az irányított szimmetrikus futófelületi mintázat a gyors sportautók első tengelyén is sikeresen használható. Ez a futófelületi mintázat típus kiváló egyenesfutási tulajdonságokat biztosít, ezért alkalmas a gyors autók kormányozható első tengelyére.
Az irányzott futófelületi mintázatú abroncsokat főként a hegyekben vagy terepen közlekedő középkategóriás autók, SUV-ok és sportautók használják, ahol gyakrabban találkozhatnak csúszós útfelületekkel, például hóval vagy sárral. Ugyanilyen környezetben azonban kis 4x4-es járműveken is gond nélkül használhatja őket.
Előnyök
- Tökéletes tapadás puha talajon
- Kiváló vízelvezetés a mintázat felületéről
- A kormányozott tengely kiváló iránytartása
Hátrányok
- Rosszabb stabilitás
- Gyengébb oldalvezetés
- Nagyobb zajkibocsátás
- Kisebb futásteljesítmény
Gépkocsira történő felszerelés
A felszerelésnél be kell tartani a gumiabroncs megfelelő forgásirányát (a gépjármű haladási irányában), amely a gumiabroncs oldalsó falán van feltüntetve, és amelyet gyakran a „Rotation” felirat kísér. Ha a kötött forgásirányú gumiabroncsot rosszul szereli fel, annak tapadása és a vízelvezetés is minimális mértékű lesz.
A felnire felszerelt gumiabroncsok helyes forgásirányának a betartása csak a jármű egyik oldalán lehetséges. Ez egy olyan „egyedi" futófelületi mintázatú gumiabroncs, amely NEM cserélhető át tetszőlegesen a jármű jobb oldaláról a bal oldalra. Ezt csak a gumiabroncsnak egyik felniről a másikra történő átszerelésekor lehet elvégezni.
Kormoran Road | Michelin ALPIN 6 | Michelin CrossClimate+ |
Milyen felületi mintázat legyen a pótkeréken? Annak ellenére , hogy az újabb járművek már nem rendelkeznek pótkerékkel, és csak gumijavító készletre van szükségük, sok járművezető még mindig tart magánál pótkereket annak érdekében, hogy gumidefekt esetén biztonságban legyen. A pótkerék vészhelyzeti használatra szolgál, ezért nem kell, hogy ugyanolyan mintázatú vagy méretű legyen, mint a jármű többi kereke. Meg kell azonban egyeznie a jármű forgalmi engedélyében megadott méretekkel.
Természetesen ugyanolyan számú csavarral, ugyanolyan furattávolsággal, illetve ET számmal kell rendelkeznie. Mindenekelőtt a gumiabroncsot folyamatosan ellenőrizni kell, hogy legyenek megfelelően felfújva, és nem lehetnek idősebbek 8 évnél.
A pótkerékkel történő közlekedésnél mindig csökkentse a sebességet, és hajtson az első olyan gumiszervizbe, amely a gumidefektet megfelelően meg tudja javítani.