A futóművek, kerekek és gumiabroncsok a jármű legjobban igénybe vett alkatrészei közé tartoznak. A kátyúk, járdaszegélyek és egyéb úthibák okozta ütések mindennapos kockázatot jelentenek a jármű számára.
Ilyen helyzetekben nemcsak a felfüggesztés, a csapágyak, a lengéscsillapítók és a gumiabroncsok sérülhetnek, hanem a kerekek pontos geometriai beállítása is fokozatosan eltolódhat. Tudja, hogyan befolyásolja a kerékgeometria a gumiabroncsok élettartamát, és mikor érdemes ellenőriztetni?
Mi lehet a kerekek sérült geometriájának következménye?
A rosszul beállított kerékgeometriával való vezetés nemcsak veszélyes, hanem költséges is: gyorsabban kopnak a gumiabroncsok, károsodhatnak a tengelyek és a kormányzás, ráadásul nő az üzemanyag-fogyasztás.
A gyártó által megadott értékeknek megfelelően beállított tengelygeometria biztosítja az autó ideális kezelhetőségét, a vezetés pontosságát és kényelmét, ezáltal pedig a biztonságos vezetést is. Emellett az alacsony gördülési ellenállásnak köszönhetően csökkenti a gumiabroncs futófelületének kopását, és kedvezően befolyásolja a üzemanyag-fogyasztást.
Hogyan ismerheti fel, ha a kerékgeometria sérült?
Az első, egyszerű ellenőrzést Ön is elvégezheti egy egyenes és biztonságos útszakaszon. Engedje el rövid időre a kormányt, és figyelje, hogyan viselkedik a jármű. Ha önkéntesen egyik oldalra kanyarodik, a kerékgeometria sérült, és szükséges a beállítása.
Érdemes ellenőrizni a kerekek geometriáját az alábbi helyzetekben is:
- Bármilyen kisebb vagy nagyobb ütközés után
- Mély kátyúba való hajtás esetén
- Ha a gumiabroncs akadálynak ütközik
- Új gumiabroncsok felszerelése után
- Ha a gumiabroncs egyenetlenül vagy gyorsabban kopik
- A tengely vagy a kormány javítása után
Ha a fenti helyzetek egyike sem áll fenn, a gyártók azt javasolják, hogy legalább évente egyszer végeztessen kerékgeometria-ellenőrzést egy szervizben.
A kerékgeometria alapvető paraméterei
A kerék geometriájának ellenőrzése elsősorban két alapvető paraméter megfelelő beállítására összpontosít:
1. Kerék eltérítése
A kerék dőlésszöge megmutatja, mennyire dönt a kerék függőleges tengelye a haladási irányhoz képest. Ha túl nagy a szög, a gumiabroncs egyenetlenül kopik. Nagy eltérésnél a kopás a futófelület belső vagy külső szélén sáv formájában jelentkezik.
A gyártó a kerék dőlésszögét úgy határozza meg, hogy a különböző vezetési helyzetekben a gumiabroncsok mindig a lehető legnagyobb érintkezési felületet biztosítsák az úttal.
2. Kerékkonvergencia (kerékbeállítás)
A kerékkonvergencia a kerékpántok elülső és hátsó széle közötti távolság különbségét jelenti. A helyes beállítás nagyban befolyásolja a jármű vezethetőségét és irányíthatóságát, így a biztonságot és a vezetési élményt is.
Nagy konvergencia esetén a jármű kanyarokban alulkormányzottá válik, és a gumiabroncs futófelülete a külső oldalon gyorsabban kopik.
Ha a járműnél úgynevezett szélességeltérés lép fel – amikor a keréktárcsa elülső szélének távolsága nagyobb, mint a hátsó széléé – a jármű a kanyarokban túlkormányzott lesz, és a gumiabroncs futófelülete a belső oldalon túlzottan kopik.
Hogyan történik a kerékgeometria-ellenőrzés, és mennyibe kerül?
A korábbi mérési módszerek sok időt vettek igénybe, gyakran több tíz percet, és az eredmények sem mindig voltak pontosak. A modern mérőeszközök azonban lézeres vagy kamerás technológiával pár perc alatt pontosan felmérik a kerékgeometria állapotát.
A kerékgeometria ellenőrzés és beállítás ára általában 8000–16 000HUF között korai javítás vagy csere általában jóval drágább.
A probléma forrása lehet a lengéscsillapító is
A romló vezetési tulajdonságok és a gyorsabb gumiabroncs-kopás mögött gyakran a kopott lengéscsillapítók állnak.
A jól működő lengéscsillapítók biztosítják, hogy a gumiabroncsok folyamatosan érintkezzenek az úttesttel. Ha megsérülnek, a féktávolság jelentősen megnő, különösen egyenetlen útfelületen vagy nedves időben. Elektronikus biztonsági rendszerek, például ABS vagy ESP mellett a féktávolság még hosszabb lehet, és a gumiabroncsok kopása is fokozódik.
Hosszú távú tesztek szerint egy 65%-ban kopott lengéscsillapítóval felszerelt jármű 90 000 km után akár 10%-kal gyorsabban kopó gumiabroncsokkal rendelkezik.
Hogyan ismerhető fel a hibás lengéscsillapító:
- A jármű érzékenyebben reagál az oldalirányú szélre
- Lapossá vagy fűrészfogas formájú kopás jelenik meg a gumiabroncson
- Gyorsításkor vagy egyenetlen úton imbolyog a jármű
- Fékezéskor az első kerekek jobban „bemélyednek”
- A kormánykeréken nagyobb rezgések érezhetők
- Az autó egyenetlen terepen oldalra ugrál, és a kormányt korrigálni kell
A kopott lengéscsillapítókkal való vezetés nagyon veszélyes lehet, ezért érdemes rendszeresen ellenőriztetni őket, már az első tünetek megjelenésekor, vagy legalább minden 20 000 km megtétele után. A lengéscsillapítók diagnosztikájának ára körülbelül 4000 HUF.
GYAKORI KÉRDÉSEK (FAQ)