Az autóiskola oktatói figyelmeztetnek: gyakran még a tapasztalt sofőrök sem rendelkeznek alapvető ismeretekkel a gumiabroncsokról. Pedig már az autóiskolai vizsga során is első osztályú eredményt kellene elérniük. Meg tudja védeni a jogosítványát?
Éppen a nyári időszakban – amikor nincs iskola – szeretné a legtöbb újonc megtanulni vezetni. A vezetés mellett az új sofőröknek tesztjeiken is jól kell teljesíteniük, amelyekkel közlekedési ismereteiket ellenőrzik. A nehéz kérdések közé tartoznak a gumiabroncsokkal kapcsolatosak, hiszen ezek tartják a járművet biztonságosan az úton. Tudja, mire kell figyelni?

1. Mi a minimális futófelület-mélység?
A leggyakoribb kérdések közé tartoznak azok, amelyek a profil mélységének ellenőrzésével kapcsolatosak. A nyári gumiabroncsoknál a minimum 1,6 mm, a téli gumiabroncsoknál 4 mm. De hogyan mérjük meg?
- Mélységmérővel a futófelület teljes kerületén és szélességén
- A kopásjelzők figyelésével (számjelző és gumilapka a barázdában)
A rendszeres mintavizsgálattal elkerülheti a rendőrség által kiszabott magas bírságot és a biztosítóval való huzavonát. A kopott gumiabroncsokkal való vezetés ráadásul veszélyes is. 90 km/h felett a gumiabroncs szinte nem érinti az utat.

2. Mi befolyásolja a gumiabroncsok élettartamát?
Az egyik csapdás kérdés a tesztben az, amely a gumiabroncsok élettartamát befolyásoló tényezőkre vonatkozik. Több helyes válasz is létezik.
- Rossz tengelygeometria
- Helytelen gumiabroncsnyomás
- Hibás lengéscsillapítók
- A gumiabroncsokra benzin, olaj vagy fékfolyadék kerülése
- Sportos vezetési stílus gyors gyorsítással, hirtelen fékezéssel és éles kanyarokban való haladással
Mindez a vezetés során is érezhető. A kanyarokban a kormány nehezen mozog, és az autó úszik. A gumiabroncsok nem megfelelő használatának következménye a magasabb zajszint és akár 6%-os fogyasztásnövekedés is lehet.

3. Tudja, hogyan kell mérni a gumiabroncsok nyomását?
Ez a kérdés főleg a régóta vezetők számára trükkös. Régebben a gumiabroncsok nyomását benzinkutaknál és nyomásmérővel ellenőrizték. Az új autókban azonban automatikus nyomásmérő rendszer található: közvetlen és közvetett TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Ha a gumiabroncsok alul vannak nyomva, a fedélzeti számítógépen figyelmeztetés jelenik meg.
Az optimális gumiabroncsnyomást a jármű gyártója a jármű felhasználói kézikönyvében és a karosszérián (vezető ajtó, biztosítékdoboz vagy az üzemanyagtartály fedelének belső oldala) tünteti fel.

4. A járművén a megfelelő méretű gumiabroncsok vannak?
A gumiabroncsok kiválasztásakor mindig a műszaki bizonyítványban szereplő adatok szerint járjon el. Ez tartalmazza a megengedett kerékméreteket és az azokhoz illő gumiabroncsokat. A nem megfelelő méretű kerekekkel problémák adódhatnak a rendőrségnél, a műszaki vizsgán és a biztosítónál.
Fontosak a teherbírási és sebességi indexek is. A járművezetők gyakran figyelmen kívül hagyják ezeket, anélkül, hogy tudatában lennének biztonságukra gyakorolt hatásuknak. Ha a gumiabroncs nem a jármű súlyához lett tervezve, nem lehet megfelelően felfújni, és megnő a defekt kockázata is.