Véget ért a várakozás: a német ADAC – a világ egyik legrangosabb autóklubja – közzétette legfrissebb, átfogó téli gumiabroncs-tesztjét. Ezúttal 12 különböző márka 205/55 R16 méretű abroncsát hasonlították össze, amelyek a legnépszerűbbek a piacon. Az értékelésből nemcsak a teljesítményre, hanem a várható kilométer-futásteljesítményre is fény derül.
Az ADAC idei tesztjében 12 különböző téli gumiabroncsot vizsgáltak meg a népszerű 205/55 R16 méretben. Forrás: Adac.de
12 téli gumiabroncs kilométerteljesítményének összehasonlítása
A gumiabroncsok kilométerteljesítményének vizsgálatára két különböző módszert alkalmaznak. Az első módszer valódi közúti teszt: egy azonos típusú járművekből álló konvoj mintegy 15 000 kilométert fut. A mérnökök minden 2500 kilométer után lézeres mérőeszközzel ellenőrzik a futófelület mélységét.
A második módszer laboratóriumi körülmények között zajlik, egy speciális berendezés segítségével, amely 5000 kilométeres utat szimulál. Ebben az esetben a futófelület mélységét 1250 kilométerenként mérik, és az adatok alapján számítják ki, hogy a gumiabroncs várhatóan hány kilométert képes megtenni a meghatározott minimális profilmélység eléréséig.
1. hely
Continental WinterContact TS 870
A teszt győztese a Continental WinterContact TS 870 gumiabroncs lett. A német márka modelljeire jellemző módon elsősorban tökéletesen kiegyensúlyozott tulajdonságokkal tűnt ki minden téli körülmény között. Kétségtelenül kiemelkedő az abszolút versenytelen fékezési teljesítménye. A Conti ugyanis a legrövidebb féktávolsággal győzedelmeskedett nedves aszfalton, nedves betonon, havas úton és jégen egyaránt. További előnyei közé tartozik a versenytelen aquaplaning elleni védelem.
Kisebb hiányosságnak tartjuk a száraz úton való vezetési tulajdonságokat, amelyek csak kissé átlag felettiek. És körülbelül 10 000 kilométerrel alacsonyabb futásteljesítményt, mint a versenytárs Michelin. Egyébként azonban kétségtelenül a teszt legsikeresebb gumiabroncsa. AJÁNLJUK.
Részletes teszt eredmények
A gumiabroncsok tesztjének összesített eredménye
- Menetbiztonság = 70 % súlyozás
- Száraz útfelület 30 %: 2,0
- Nedves útfelület 40 %: 1,9
- Téli útfelület 30 %: 1,6
- Ökológiai egyensúly = 30 % súlyozás
- Kilométerteljesítmény 40 %: 2,4
- Gumiabroncs kopása 20 %: 1,8
- Üzemanyag-fogyasztás és gumiabroncs súlya 20 %: 2,1
- Belső és külső zajszint 10 %: 2,9
- Fenntarthatóság 10 %: 2,8
Általános adatok
- Fékút száraz úton (100 - 0 km/h) = 44,7 méter (legjobb 43,3 legrosszabb 46,5)
- Fékút nedves aszfalton (80 - 0 km/h) = 35,1 méter (legjobb 35,1 legrosszabb 40,7)
- Fékút nedves betonon (80 - 0 km/h) = 38,5 méter (legjobb 38,5 legrosszabb 46,6)
- Hosszanti aquaplaning: úszási sebesség (84,4 – 68,9 km/h) = 84,0 km/h
- Aquaplaning kör: oldalirányú gyorsulás (3,7 – 2,4 m/s²) = 3,7 m/s²
- Fékút hóban (30 - 0 km/h) = 9,9 méter (legjobb 9,9 legrosszabb 11,0)
- Tapadás hóban dN-ben (hajtóerő átviteli képesség decinewtonban) = 229 méter (legjobb 236 legrosszabb 208)
- Fékút jégen (20 - 0 km/h) = 18,3 méter (legjobb 18,3 legrosszabb 21,6)
- A törvényes határértékig várhatóan megtett kilométerek száma = 43 800 km (legjobb 53 200, legrosszabb 33 400 km)
- Gumiabroncs kopás mg/km/t-ben, a gumiabroncsok és a jármű tömege alapján (48,0 – 79,0 mg/km/t) = 59,0 mg/km/t
- Súly (8,0 – 9,2 kg) = 8,4 kg
- Üzemanyag-fogyasztás (100 km/h sebességnél) (5,1 – 5,2 l/100 km) = 5,1 l/100 km
- Átjutó zaj dB(A) szerint ISO (70,4 – 73,0 dB) = 71,1 dB
✅ A legrövidebb féktávolság nedves, havas és jeges úton
✅ Páratlan védelem az aquaplaning ellen
✅ Tökéletes vezetési élmény
❌ Alacsonyabb futásteljesítmény 43 800
2. hely
Goodyear UltraGrip Performance 3
A teszt második legjobb gumiabroncsa az amerikai Goodyear UltraGrip Performance 3 lett, amely kiválóan teljesített a nedves és havas pályán. A bírák elsősorban a átlagosnál rövidebb féktávolságot, a kiváló aquaplaning elleni védelmet és a kiváló tapadást a havon dicsérték.
A Goodyear gumiabroncs hatalmas előnye emellett az ökológiai szempont – azaz a magas, 49 100 km-es futásteljesítmény, az alacsony üzemanyag-fogyasztás és a gumi kiváló kopásállósága.
Részletes teszt eredmények
A gumiabroncsok teljes tesztjeinek eredménye
- Biztonságos vezetés = 70 % súlyozás
- Száraz útfelület 30 %: 2,5
- Nedves útfelület 40 %: 2,2
- Téli útfelület 30 %: 2,0
- Ökológiai egyensúly = 30 % súlyozás
- Kilométerteljesítmény 40 %: 2,0
- Gumiabroncs kopása 20 %: 1,7
- Üzemanyag-fogyasztás és gumiabroncs súlya 20 %: 2,0
- Belső és külső zajszint 10 %: 2,7
- Fenntarthatóság 10 %: 3,3
Általános adatok
- Fékút száraz úton (100 - 0 km/h) = 44,2 méter (legjobb 43,3 legrosszabb 46,5)
- Fékút nedves aszfalton (80 - 0 km/h) = 35,5 méter (legjobb 35,1 legrosszabb 40,7)
- Fékút nedves betonon (80 - 0 km/h) = 39,2 méter (legjobb 38,5 legrosszabb 46,6)
- Hosszanti aquaplaning: úszási sebesség (84,4 – 68,9 km/h) = 83,1 km/h
- Aquaplaning kör: oldalirányú gyorsulás (3,7 – 2,4 m/s²) = 3,6 m/s²
- Fékút hóban (30 - 0 km/h) = 10,1 méter (legjobb 9,9 legrosszabb 11,0)
- Tapadás hóban dN-ben (hajtóerő átviteli képesség decinewtonban) = 231 méter (legjobb 236 legrosszabb 208)
- Fékút jégen (20 - 0 km/h) = 21,2 méter (legjobb 18,3 legrosszabb 21,6)
- A törvényes határértékig várhatóan megtett kilométerek száma = 49 100 km (legjobb 53 200, legrosszabb 33 400 km)
- Gumiabroncs kopás mg/km/t-ben, a gumiabroncsok és a jármű tömege alapján (48,0 – 79,0 mg/km/t) = 57,0 mg/km/t
- Súly (8,0 – 9,2 kg) = 8,0 kg
- Üzemanyag-fogyasztás (100 km/h sebességnél) (5,1 – 5,2 l/100 km) = 5,2 l/100 km
- Átjutó zaj dB(A) szerint ISO (70,4 – 73,0 dB) = 71,2 dB
✅ Magas kilométerteljesítmény 49 100
✅ Kiváló vezetési tulajdonságok nedves és havas útfelületen
✅ Átlag feletti rövid féktávolság
❌ Enyhe hiányosságok száraz útfelületen
3. hely
Michelin Alpin 6
Bár a Michelin Alpin 6 gumiabroncs ritkán végzi az első helyen, kétségtelenül a legjobbak közé tartozik, amelyek jelenleg a piacon kaphatók. A francia márka hagyományosan a legmagasabb, 53 200 kilométeres futásteljesítménnyel büszkélkedhet. Alacsony gumiabroncs-kopás. Emellett tökéletesen kiegyensúlyozott tulajdonságokkal rendelkezik minden téli körülmény között.
Számunkra a Michelin az abszolút első számú, elsősorban az EverGrip technológiának köszönhetően. Képzelje el, hogy a futófelület fokozatos kopása során új barázdák keletkeznek, így a gumiabroncs minimális kopásig megőrzi ugyanazokat a vezetési tulajdonságokat. Ez pedig vészhelyzetekben kétszeresen számít.
Részletes teszt eredmények
A gumiabroncsok tesztjének összesített eredménye
- Biztonságos vezetés = 70 % súlyozás
- Száraz útfelület 30 %: 2,5
- Nedves útfelület 40 %: 2,5
- Téli útfelület 30 %: 2,0
- Ökológiai egyensúly = 30 % súlyozás
- Kilométerteljesítmény 40 %: 1,6
- Gumiabroncs kopása 20 %: 1,4
- Üzemanyag-fogyasztás és gumiabroncs súlya 20 %: 2,1
- Belső és külső zajszint 10 %: 3,2
- Fenntarthatóság 10 %: 3,0
Általános adatok
- Fékút száraz úton (100 - 0 km/h) = 45,5 méter (legjobb 43,3 legrosszabb 46,5)
- Fékút nedves aszfalton (80 - 0 km/h) = 35,4 méter (legjobb 35,1 legrosszabb 40,7)
- Fékút nedves betonon (80 - 0 km/h) = 39,1 méter (legjobb 38,5 legrosszabb 46,6)
- Hosszanti aquaplaning: úszási sebesség (84,4 – 68,9 km/h) = 77,2 km/h
- Aquaplaning kör: oldalirányú gyorsulás (3,7 – 2,4 m/s²) = 3,2 m/s²
- Fékút hóban (30 - 0 km/h) = 10,3 méter (legjobb 9,9 legrosszabb 11,0)
- Tapadás havon dN-ben (hajtóerő átviteli képesség decinewtonban) = 236 méter (legjobb 236 legrosszabb 208)
- Fékút jégen (20 - 0 km/h) = 20,8 méter (legjobb 18,3 legrosszabb 21,6)
- A törvényes határértékig várhatóan megtett kilométerek száma = 53 200 km (legjobb 53 200, legrosszabb 33 400 km)
- Gumiabroncs kopás mg/km/t-ben, a gumiabroncsok és a jármű tömege alapján (48,0 – 79,0 mg/km/t) = 48,0 mg/km/t
- Súly (8,0 – 9,2 kg) = 8,2 kg
- Üzemanyag-fogyasztás (100 km/h sebességnél) (5,1 – 5,2 l/100 km) = 5,2 l/100 km
- Átjutó zaj dB(A) szerint ISO (70,4 – 73,0 dB) = 71,9 dB
✅ Legmagasabb kilométerteljesítmény 53 200
✅ A gumi magas kopásállósága
✅ Egységes futási tulajdonságok a teljes élettartam alatt
❌ Magasabb beszerzési ár
A teszt érdekességei
-
Csalódást okozott számunkra a GT Radial Winterpro 2 Evo gumiabroncs. A szingapúri székhelyű márka, amely az 55 téli gumiabroncs 205/55 R16 megateszt első részében a gyönyörű harmadik helyen végzett, de a mélyreható tesztben jelentősen visszaesett.
A száraz pályán végzett tesztelések során az ADAC biztosa elsősorban a éles kanyarokban és kitérő manővereknél (például váratlan akadályok esetén) jelentkező túlzott kanyarodási hajlamot emelte ki. Szükségszerűség a kormány folyamatos korrekciója, hogy az autó a megfelelő irányban haladjon, valamint gyenge reakció a kormányzás során.Nedves útviszonyok között a tesztelők alacsony tapadást említenek a kanyarokban, amit még az egyébként megbízható aquaplaning elleni védelem sem tud megakadályozni. Sajnos a gumiabroncs csak havon kapott jó értékelést. A gyengébb, 37 100 kilométeres futásteljesítmény mellett nincs más választásunk, mint hogy – az ADAC-hoz hasonlóan – ne ajánljuk ezt a gumiabroncsot.
- További csalódást okoz az olasz Pirelli Cinturato Winter 2, amely sajnos fontos pontokat vesztett a száraz úton. Ez szerintünk nagy kár, mert a havon az egyik legjobb értékelést kapta a tesztben. A nedves fékezés terén pedig a Continental gumiabroncsokkal együtt a legjobbak közé tartozott. Az ADAC ítélete azonban egyértelmű: ne vásárolja meg ezeket a 205/55 R16 méretű gumiabroncsokat.
-
A leggyengébb eredményt a kínai Winrun Winter-Max A1 WR22 gumiabroncs érte el a tesztben. Bár havon és száraz úton elfogadhatóan teljesített, nedves úton már az egészséget kockáztatja. Az 5,5-ös értékelés (a teszt legrosszabbja) egyértelműen mutatja, miért nem érdemes ilyen gumiabroncsokba befektetni. Kár, mert a 47 000 km-es futásteljesítmény egyáltalán nem rossz.
Képzeletbeli példa: a nedves féktávolság tesztelésekor 80 km/h sebességnél még mindig 29,7 km/h sebességgel haladt, míg a versenytárs Continental és Pirelli gumiabroncsok már megálltak.
A gumiabroncsok tesztelése több speciális helyszínen zajlott. Száraz talajon a gumiabroncsok tulajdonságait a Bridgestone modern tesztközpontjában Olaszországban, valamint az ADAC versenypályáján Penzingben, Bajorországban vizsgálták, ami lehetővé tette a teljesítmény alapos értékelését aszfaltfelületeken. A téli körülményeket, konkrétan a hóban való viselkedést a finnországi független Testworld központban tesztelték, amely extrém éghajlati körülmények között végzett tesztekre specializálódott. Forrás: Adac.de
A tesztelt gumiabroncsok rangsorolása és értékelése
Helyezés |
A mintázat neve |
Összesített értékelés |
Biztonságos vezetés |
Ökológiai egyensúly |
---|---|---|---|---|
1. | Continental WinterContact TS 870 | 2,0 | 1,8 | 2,3 |
2. | Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2,2 | 2,2 | 2,1 |
3. | Michelin Alpin 6 | 2,3 | 2,4 | 2,0 |
4–5. | Hankook Winter i*cept RS3 W462 | 2,6 | 2,8 | 2,0 |
4–5. | Dunlop Winter Sport 5 | 2,6 | 2,8 | 2,2 |
6–7. | Nokian Tyres Snowproof 2 | 2,8 | 2,7 | 2,9 |
6–7. | Falken Eurowinter HS02 | 2,8 | 2,9 | 2,6 |
8–9. | Zeetex WH 1000 | 3,7 | 3,7 | 2,6 |
8–9. | GT Radial WinterPro2 Evo | 3,7 | 3,7 | 3,0 |
10. | Vredestein Wintrac | 3,8 | 3,8 | 3,3 |
11. | Pirelli Cinturato Winter 2 | 3,9 | 3,9 | 3,2 |
12. | Winrun Winter-max A1 WR22 | 5,5 | 5,5 | 2,7 |
nagyon jó 0,6 - 1,5, dicséretes 1,6 - 2,5, jó 2,6 - 3,5 kielégítő, 3,6 - 4,5, elégtelen 4,6 - 5,5
Forrás: ADAC.de