Kötelező abroncsnyomás-ellenőrzés – TPMS

17.07.2017 , Josef Drdlíček

Ez a rendszer 2014.1.1-től az Európai Únión belül kötelező minden újonnan forgalomba helyezett gépjárműnél.

A TPMS rendszer bevezetésének fő okát környezetvédelmi és biztonsági tényezők jelentették. Bevezetése elején az Európai Únió kilátásba helyezte, hogy a rendszer által évente több, mint 1 milliárd liter üzemanyag és kb. 4,8 millió tonna CO2 megtakarítására lesz lehetőség. Ezenkívül 2%-kal csökkenti a balesetek számát, amelyek a becslések alapján az alacsony levegőnyomás miatt következnek be.

tpms

Két rendszer, egy cél

Manapság kétféle nyomásméréssel találkozhatunk:

Közvetlen TPMS rendszer

A nyomásellenőrzést speciális szenzorok biztosítják, amelyek kapcsolatban vannak a felnin és a gumiabroncs belsejében található szelepekkel. A gumiabroncs levegőnyomás és hőmérséklet adatai gyakorlatilag azonnal megjelennek a fedélzeti számítógép kijelzőjén. A közvetlen TPMS rendszert pl. a Ford, Renault, Citroen, Peugeot, Opel, Kia, Dacia, Toyota ill. Hyundai gyártók alkalmazzák.

Előnyök

  • Az levegőnyomás és hőmérséklet pontos rögzítése abroncsonként
  • Az abroncsnyomás mérése nyugalmi állapotban is
  • A pótkerék abroncsnyomásának ellenőrzése, amennyiben a járműben található
  • Azonnali értesítés a defektről vagy a fokozatos levegőszivárgásról

Hátrányok

  • Két gumiabroncs-készlet (nyári és téli) esetén 8 db szenzor felszerelésére van szükség
  • A szenzor vagy gumiabroncs cseréje során, a szerviz által megvalósított vezérlőegységgel való összehangolásra van szükség abban az esetben, ha a gépjárműben ez az összehangolás automatikusan nem megy végbe
  • A vezérlőegységgel való összehangolást a gépjármű kerekeinek rotációja is megköveteli
  • Többletkiadást jelent a szenzor nyomásállóságának és az akkuszint ellenőrzése, valamint az elhasználódott alkatrészek cseréje
  • Magasabb ár a közvetlen rendszerhez képest

Közvetlen TPMS rendszer

Ez a rendszer nem az abroncsnyomást méri, hanem az ABS és ESP rendszerekkel az egyes gumiabroncsoknál a kerékfordulat gyorsaságát és a kerekek rezgését hasonlítja össze. A mérőberendezés az adatok elemzése és kiértékelése után ezeket a fedélzeti számítógépbe küldi. A kijelzőn nem a levegőnyomás értéke, hanem az adott gumiabroncs állapotáról szóló jelentés jelenik meg. Ebben az esetben tehát egy software monitoringról van szó, amely ugyan olcsóbb, de egyúttal lassúbb megoldás. A közvetlen nyomásmegfigyelő-rendszert az új gépjárműveknél a Škoda, Seat, az egész Volkswagen konszern, BMW és Mercedes gyártók alkalmazzák.

Előnyök

  • Egyszerű szerelés – az ABS és ESP software módosítása
  • Az autószervizben nem keletkeznek további költségek
  • Nem igényel karbantartást
  • Alacsony beszerzési ár

Hátrányok

  • A levegőszivárgás lassúbb felismerése
  • Az információt csak mozgásban lévő gépjárműnél rögzíti
  • Nem közli a nyomás értékét, nem ellenőrzi a pótkereket
  • Az abroncs cseréje vagy felfújása után az adatok új beállítására van szükség

Mivel jár a TPMS rendszer a gumiabroncs cseréje esetén?

A közvetlen rendszer felhasználása esetén javasoljuk, hogy a gumiabroncs cseréjét szervizes szakemberekre bízza. Az ilyen helyen ugyanis biztosított, hogy a gumiabroncs-csere folyamán nem sérülnek meg a szenzorok, s egyidejűleg leellenőrzik a szelepek légtartását, az akkuszintet és szükség esetén megvalósítják a fontos alkatrészek cseréjét. A cserét követően a szenzorokat összehangolják a vezérlőegységgel. Amennyiben a közvetlen rendszerrel ellátott új gépjárműre régebbi típusú gumiabroncsot szeretne felhasználni, az összes gumiabroncsot nyomásmérő szenzorokkal kell ellátni.

tpms2

Miért van szükség az abroncsnyomás ellenőrzésére?

A megfelelően felfújt gumiabroncs hatással van a gépjármű haladási tulajdonságaira. Elsősorban a féktávolságot folyásolja be, amelytől sokszor az emberi élet is függ. A helytelenül felfújt gumiabroncsok deformálódnak. Ezáltal az élettartamuk kb. 20%-kal csökken, és az üzemanyag-fogyasztás 5%-kal növekszik meg. Ugyanakkor rosszabbodnak a haladási feltételek, és fennáll az aquaplaning veszélye is.

 

 

Kosár 0 Ft

A kosár üres.