Ez a rendszer 2014.1.1-től az Európai Únión belül kötelező minden újonnan forgalomba helyezett gépjárműnél.
A TPMS rendszer bevezetésének fő okát környezetvédelmi és biztonsági tényezők jelentették. Bevezetése elején az Európai Únió kilátásba helyezte, hogy a rendszer által évente több, mint 1 milliárd liter üzemanyag és kb. 4,8 millió tonna CO2 megtakarítására lesz lehetőség. Ezenkívül 2%-kal csökkenti a balesetek számát, amelyek a becslések alapján az alacsony levegőnyomás miatt következnek be.
Két rendszer, egy cél
Manapság kétféle nyomásméréssel találkozhatunk:
Közvetlen TPMS rendszer
A nyomásellenőrzést speciális szenzorok biztosítják, amelyek kapcsolatban vannak a felnin és a gumiabroncs belsejében található szelepekkel. A gumiabroncs levegőnyomás és hőmérséklet adatai gyakorlatilag azonnal megjelennek a fedélzeti számítógép kijelzőjén. A közvetlen TPMS rendszert pl. a Ford, Renault, Citroen, Peugeot, Opel, Kia, Dacia, Toyota ill. Hyundai gyártók alkalmazzák.
Előnyök
- Az levegőnyomás és hőmérséklet pontos rögzítése abroncsonként
- Az abroncsnyomás mérése nyugalmi állapotban is
- A pótkerék abroncsnyomásának ellenőrzése, amennyiben a járműben található
- Azonnali értesítés a defektről vagy a fokozatos levegőszivárgásról
Hátrányok
- Két gumiabroncs-készlet (nyári és téli) esetén 8 db szenzor felszerelésére van szükség
- A szenzor vagy gumiabroncs cseréje során, a szerviz által megvalósított vezérlőegységgel való összehangolásra van szükség abban az esetben, ha a gépjárműben ez az összehangolás automatikusan nem megy végbe
- A vezérlőegységgel való összehangolást a gépjármű kerekeinek rotációja is megköveteli
- Többletkiadást jelent a szenzor nyomásállóságának és az akkuszint ellenőrzése, valamint az elhasználódott alkatrészek cseréje
- Magasabb ár a közvetlen rendszerhez képest
Közvetlen TPMS rendszer
Ez a rendszer nem az abroncsnyomást méri, hanem az ABS és ESP rendszerekkel az egyes gumiabroncsoknál a kerékfordulat gyorsaságát és a kerekek rezgését hasonlítja össze. A mérőberendezés az adatok elemzése és kiértékelése után ezeket a fedélzeti számítógépbe küldi. A kijelzőn nem a levegőnyomás értéke, hanem az adott gumiabroncs állapotáról szóló jelentés jelenik meg. Ebben az esetben tehát egy software monitoringról van szó, amely ugyan olcsóbb, de egyúttal lassúbb megoldás. A közvetlen nyomásmegfigyelő-rendszert az új gépjárműveknél a Škoda, Seat, az egész Volkswagen konszern, BMW és Mercedes gyártók alkalmazzák.
Előnyök
- Egyszerű szerelés – az ABS és ESP software módosítása
- Az autószervizben nem keletkeznek további költségek
- Nem igényel karbantartást
- Alacsony beszerzési ár
Hátrányok
- A levegőszivárgás lassúbb felismerése
- Az információt csak mozgásban lévő gépjárműnél rögzíti
- Nem közli a nyomás értékét, nem ellenőrzi a pótkereket
- Az abroncs cseréje vagy felfújása után az adatok új beállítására van szükség
Mivel jár a TPMS rendszer a gumiabroncs cseréje esetén?
A közvetlen rendszer felhasználása esetén javasoljuk, hogy a gumiabroncs cseréjét szervizes szakemberekre bízza. Az ilyen helyen ugyanis biztosított, hogy a gumiabroncs-csere folyamán nem sérülnek meg a szenzorok, s egyidejűleg leellenőrzik a szelepek légtartását, az akkuszintet és szükség esetén megvalósítják a fontos alkatrészek cseréjét. A cserét követően a szenzorokat összehangolják a vezérlőegységgel. Amennyiben a közvetlen rendszerrel ellátott új gépjárműre régebbi típusú gumiabroncsot szeretne felhasználni, az összes gumiabroncsot nyomásmérő szenzorokkal kell ellátni.
Miért van szükség az abroncsnyomás ellenőrzésére?
A megfelelően felfújt gumiabroncs hatással van a gépjármű haladási tulajdonságaira. Elsősorban a féktávolságot folyásolja be, amelytől sokszor az emberi élet is függ. A helytelenül felfújt gumiabroncsok deformálódnak. Ezáltal az élettartamuk kb. 20%-kal csökken, és az üzemanyag-fogyasztás 5%-kal növekszik meg. Ugyanakkor rosszabbodnak a haladási feltételek, és fennáll az aquaplaning veszélye is.