Mi az aquaplaning?
Az aquaplaning, egy jól ismert és nagyon veszélyes jelenség, amellyel sok sofőr találkozik vezetés közben, akár csak enyhe formában is. Fontos tudni, hogy ez nem a szokásos csúszás nedves úton, hanem a gumiabroncs tapadásának teljes elvesztése, amelyet a gumiabroncs felületéről történő elégtelen vízelvezetés okoz.
Aquaplaning esetén a gumiabroncs és az útfelület között egy folytonos víztakaró alakul ki, ami miatt a jármű teljesen irányíthatatlanná válik. Ez a helyzet gyakran teljesen váratlanul, előzetes figyelmeztető jelek nélkül következik be. Csak a fordulatszámmérő hirtelen megugró értéke és a jármű villámgyors irányíthatóságának elvesztése jelzi, hogy éppen saját bőrén tapasztalja meg, mit jelent az „aquaplaning”.
Hogyan és mikor alakul ki az aquaplaning?
Az aquaplaning leggyakrabban 80 km/h feletti sebességnél alakul ki, de a tesztek kimutatták, hogy kis mintázatmélység esetén sokkal alacsonyabb sebességnél is előfordulhat. Az aquaplaning nemcsak egyenes irányban haladva, hanem kanyarban is előfordulhat. Ez a keresztirányú aquaplaning sokkal veszélyesebb, és a legtöbb esetben lehetetlen kezelni.
Az aquaplaning leggyakoribb okai
- A gumiabroncsok rossz állapota – nem megfelelő mintázatválasztás és elégtelen mintázatmélység
- Túl nagy járműsebesség
- Nagy mennyiségű víz az úttesten

Hogyan lehet megelőzni az aquaplaningot vezetés közben?
- Először is lassítson és figyelje az utat 3-4 másodperces távolságban maga előtt. Erős esőben ne használja a sebességtartó automatikát.
- Legyen előrelátó, veszélyes lehetminden mélyebb víz a pályán (tócsa, kereknyomok, túlcsorduló árok, és a mezőkről lefolyó víz).
- Ha lehetősége van rá, készüljön fel és reagáljon időben, mielőtt mély vízbe hajtana, megelőző intézkedésként engedje fel a gázpedált és nyomja le a kuplungot.
- Erős esőben figyelje autója nyomait a visszapillantó tükörben. Ha gyorsan záródnak, nagy az aquaplaning kockázata.
- A kormány hirtelen, erősebb rázkódása azt jelenti, hogy már a gumiabroncs és az útfelület közötti vízkúpba ütközik. Ez az a pillanat, amikor az aquaplaning éppen kialakul.
Mit kell tenni, ha aquaplaning alakul ki?
Csökkentse a kockázatot!
Hosszú távon kiváló értékelést kapnak ebben a tekintetben a Continental PremiumContact 5 és a Goodyear EfficientGrip Performance nyári gumiabroncsok, amelyek minősége a következő generációkban is megerősítést nyert.
A legjobb gumiabroncsok az aquaplaning elleni védelem terén 2025-ben
Bár a téli és az egész évben használható gumiabroncsok folyamatosan fejlődnek, a nyári gumiabroncsok továbbra is dominálnak az aquaplaning elleni védelem terén. Kevesebb lamellával és keményebb keverékkel rendelkező kialakításuk optimális a víz hatékony elvezetéséhez és a maximális úttartás biztosításához.
A legjobb nyári gumiabroncsok közé tartoznak:
Használhatók-e az egész évben használható és a téli gumiabroncsok nedves útfelületen?
IGEN! Bár az egész évben használható gumiabroncsok univerzális felhasználásra készültek, olyan modellek, mint a Michelin CrossClimate 2 vagy az Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 modellek valóban kiemelkednek az aquaplaning elleni védelem terén.
A téli gumiabroncsok is sokat kínálnak ebben a tekintetben, csak a megfelelő modellt kell kiválasztani. Ebben a területen például a Continental WinterContact TS 870 P és a Michelin Alpin 6 gumiabroncsok.
A modern gumiabroncsok fejlődése ellenére mindig fontos, hogy a sebességet az aktuális körülményekhez igazítsuk, és rendszeresen ellenőrizzük a futófelület mélységét.
Melyik gumiabroncsok biztonságosak?
Az aquaplaning egyik leggyakoribb oka a kis mintázatmélységű gumiabroncsok használata.
A Finn Gumiabroncsgyártók Szövetsége, amelynek a jól ismert Nokian konszern is tagja, korábban közzétette teszteredményeit, amelyek megerősítették, hogy a nyári gumiabroncsok, amelyek Csehországban még mindig megfelelnek a biztonsági előírásoknak, vagyis 1,6 mm profilmélységgel rendelkeznek, 75 km/h sebességnél és mindössze 3 mm-es vízréteg-magasságnál csupán a kontaktfelületük 16%-át érik el egy új gumiabroncshoz képest! További tesztek azt is kimutatták, hogy azonos profilmélységnél, vagyis 1,6 mm-nél, ez a gumiabroncs csak a vízmennyiség 14%-át képes elvezetni az új abroncshoz viszonyítva.

Az ilyen mértékben elkopott gumiabroncsokkal felszerelt járműnek heves esőben már mindössze 60 km/h sebesség is elegendő ahhoz, hogy teljesen elveszítse a tapadást, és így veszélyes aquaplaning alakuljon ki.
A Finn Gumiabroncsgyártók Szövetsége, amelynek a jól ismert Nokian konszern is tagja, korábban közzétette teszteredményeit, amelyek megerősítették, hogy a nyári gumiabroncsok, amelyek Csehországban még mindig megfelelnek a biztonsági előírásoknak, vagyis 1,6 mm profilmélységgel rendelkeznek, 75 km/h sebességnél és mindössze 3 mm-es vízréteg-magasságnál csupán a kontaktfelületük 16%-át érik el egy új gumiabroncshoz képest! További tesztek azt is kimutatták, hogy azonos profilmélységnél, vagyis 1,6 mm-nél, ez a gumiabroncs csak a vízmennyiség 14%-át képes elvezetni az új abroncshoz viszonyítva.

Az ilyen mértékben elkopott gumiabroncsokkal felszerelt járműnek heves esőben már mindössze 60 km/h sebesség is elegendő ahhoz, hogy teljesen elveszítse a tapadást, és így veszélyes aquaplaning alakuljon ki.
Az aquaplaning veszélyét a szélesebb, sportosabb gumiabroncsok is növelik. Ezek érintkezési felülete ugyan nagyobb az útfelülettel, és több radiális vízelvezető barázdával rendelkeznek, ugyanakkor ezek alatt az abroncsok alatt több víz is felgyülemlik, amelyet elég gyorsan kellene elvezetni. A vízelvezető csatornák hossza ezeknél az abroncsoknál hosszabb a perem felé, ezért a vízelvezetés hatékonysága alacsonyabb, így az aquaplaning kialakulásának kockázata is növekszik.
Hallott már a slushplaning jelenségről?
A slushplaning az aquaplaninghez hasonlóan a gumiabroncs és az útfelület közötti kapcsolat megszűnésekor alakul ki, azonban míg aquaplaning esetén tiszta vízen történik, slushplaningnél az érintkezés csúszós, latyakos hófelületen szakad meg.
GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK (GYIK)
Frissítve: 2025. szeptember 11.
- Ne fékezzen, ne adjon gázt, ne forgassa feleslegesen a kormányt – ha a kerekek újra „megfogják” az utat, akkor kezelhetetlen csúszásba kerülhet.
- Próbálja meg egyenesben tartani a kerekeket, engedje fel a gázpedált, nyomja le a kuplungpedált. A keletkezett vízkúp lassítja a járművet, és így a gumiabroncsok újra érintkezésbe kerülnek az úttesttel.
- Folyamatosan ellenőrizze a gumiabroncsok futófelületének mélységét. Az aquaplaning kockázatának csökkentése érdekében fontolja meg a gumiabroncsok cseréjét már 3 mm-es futófelület-mélységnél.
- Folyamatosan ellenőrizze a gumiabroncsok megfelelő nyomását. Különösen magas nyomás esetén feleslegesen csökkenti a gumiabroncs és az útfelület közötti érintkezési felületet, és így növeli a tapadásvesztés kockázatát. A túl alacsony nyomású gumiabroncsok azonban nedves útfelületen sem biztonságosak.
- A biztonságos nyári gumiabroncsok kiválasztásakor figyeljen arra, hogy azok milyen eredményeket értek el független nedves útfelületi teszteken, és adott esetben milyen aquaplaning-ellenállással rendelkeznek.
- Continental PremiumContact 7
A tesztek abszolút első helyezettje. Ismételten dicsérik kiváló aquaplaning-ellenállásáért és a legjobb nedves fékezéséért. - Goodyear EfficientGrip Performance 2
Ez a gumiabroncs az aquaplaning terén is az élvonalban marad, és kiváló teljesítmény-élettartam arányt kínál. - Michelin Pilot Sport 5
Bár ez egy sportgumiabroncs, fejlett futófelülete kiváló biztonságot nyújt nedves útfelületen és nagy ellenállást az aquaplaning ellen.